•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

De beste manieren om ECHT te ontspannen en weer op te laden

De scholen zijn weer open. Langzaam aan gaan zaken weer open.

Kun je het allemaal nog aan? Tijd om te ontspannen en op te laden!

Maar ben je wel ECHT opgeladen?

Wanneer je merkt dat je net zo moe bent na een oplaadmoment dan ervoor… dan is het geen oplaadmoment geweest.


Dus die mobiele telefoon, series kijken op de TV of laptop, bankhangen enz. geven je niet wat je zo nodig hebt.

Als je na afloop niet MEER energie hebt dan ervoor, dan heb je de verkeerde manier van ontspanning gekozen. Maar wat werkt dan wel?

Hier 4 typen werk en werkactiviteiten met elk hun eigen manieren om ECHT te ontspannen en op te laden anders dan op tijd naar bed gaan.

(Uiteraard pik je eruit wat voor JOU werkt, ongeacht onder welk kopje het staat)

 

1. Je doet zittend werk

Zittend werk houdt vaak 2 dingen in:

1. Je zit veel (duh) en mist daardoor fysieke beweging en
2. Je bent veel met je hoofd bezig


Goed opladen bestaat dan uit 2 onderdelen.

Het fysieke deel:

In beweging komen is het aller belangrijkste uiteraard! Strek en rek die ledematen door

  • Stretchoefeningen te doen
  • Doe yogaoefeningen waarbij je veel achterover buigt
  • Je schouders en handen los masseren
  • Even de deur uit voor een wandeling
  • Of alleen even een frisse neus halen door in de deuropening te gaan staan met een kop thee / water
  • Heb je een tuin? Ga dan wat onkruid wieden of schoffel een stukje


Het mentale deel:

Hoe graag we het ook willen, wij mensen zijn niet gebouwd om uren achter elkaar door te blijven gaan met werken. Hou je wel elke 2 uur een pauze? Door bv.

  • Even weg te gaan van je werkplek
  • Vermijd dan ook schermen van alle formaten
  • Je aandacht verleggen door naar buiten te kijken (ga vogels spotten)
  • Werk je met cijfers? Lees dan een interessant artikel of kleur een kleurplaat in (of droedel een beetje)
  • Werk je met mensen? Maak een puzzel zoals sudoku
  • Of werk met je handen: als je thuiswerkt dan kun je bv. alvast wat groenten snijden of aardappelen voor de avondmaaltijd.
  • Handwerk (knutselen)
  • Blijf je in je hoofd bezig met je werk? Hou dan een notitieblok bij je om je gedachten in te noteren. Zo leer je ideeën te parkeren en kom je uit je hoofd omdat je zo geen mentaal boodschappenlijstje hoeft te onthouden.

 

Trouwens: hoe ziet je werkplek er eigenlijk uit?

Teveel rommel of een weinig inspirerende werkplek zorgen er beide voor dat je bij een creatief / probleemoplossend beroep minder effectief werkt.

Maak van je werkplek dus een plek waar je prettig kan werken. Groene planten doen het goed! Of denk aan foto’s van locaties waar je goede herinneringen aan hebt of die je graag wilt zien.

 

2. Je doet fysiek werk

Werk je in de zorg of ander werk waarbij je fysiek bezig bent? Dan is:

  • krachtsport misschien niet iets waar je direct aan zou denken, maar (mits je geen fysieke klachten zoals slijtage) toch een bron van ontspanning kan zijn
  • yinyoga is ook goed om van de doe-stand in de ontspanningsstand te komen
  • neem een voetenbad als je veel staand werk doet
  • Doe oefeningen om je rug te versterken (ga naar de fysio voor persoonlijke adviezen) als je veel staat of tilt
  • Bij thuiskomst andere kleren aantrekken helpt ook om in de ontspanningsstand te komen

 

3. Je werkt in een drukke / rumoerige omgeving

Wanneer hebben je zintuigen voor het laatst rust gekregen? Constante achtergrondgeluiden, felle schermen of te strak zittende kleding: overprikkelde zintuigen hebben ook een pauze nodig door:

  • Zoek de stilte op. Zet je computer / radio uit en zet je mobiel op stil
  • Sluit je ogen voor een minuut
  • Neem een bosbad (originele Japanse naam is Shinrin-yoku). Een groene omgeving werkt goed om je zintuigen rust te geven
  • Ga aan het einde van de dag volledig offline en weersta de verleiding ‘even’ je mobiel te checken
  • Trek ook hier andere kleren aan las je werkdag 'klaar' is om de onrustige energie vna de dag af te schudden

4. Je zorgt fulltime voor je gezin / bent mantelzorger

De zwaarste baan als je het mij vraagt!

Hoeveel je ook van ze houdt, tijd voor jezelf is van zo ontzettend belangrijk om weer op te laden.

Plan dus alleentijd voor jezelf in waarin je:

  • een boek of tijdschrift leest
  • mediteert
  • wandelt
  • sport
  • yogaoefeningen doet
  • handwerk doet (naaien, borduren of punnikken, waar jij blij van wordt)
  • kleurplaat inkleuren
  • tijd neemt voor je hobby

 

Veel succes met opladen!

Voordeelpakket: Met Salus Start klaar!

Pakket: Emotie-eten de Baas intensief traject (3 maanden)

Pakket Emotie-eten de Baas voor de jonge moeder

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.