Ondervoeding

Zijn kleding, sieraden of tandprotheses losser gaan zitten?

Is eten een hele opgave geworden? Smaakt het niet meer zo lekker als voorheen?

Ben je sneller vermoeid of kosten dagelijkse activiteiten meer tijd en energie?

 

Dan kun je wel eens ondervoed zijn!

Wat is ondervoeding?

Ondervoeding betekent: ‘Een acute of chronische toestand waarbij een tekort of disbalans van energie, eiwit en andere voedingsstoffen leidt tot meetbare, nadelige effecten op lichaamssamenstelling, functioneren en klinische resultaten’.

Je bent dus ondervoedt wanneer je (langdurig) minder voedingsstoffen binnenkrijgt dan je lichaam nodig heeft en er daar nadelige effecten door ontstaan. Je kan denken aan:

  • Onbedoeld gewichtsverlies (OOK als je overgewicht hebt!)
  • Afname van je conditie
  • Slechter wondherstel
  • Een verslechterde weerstand. Hierdoor wordt je sneller ziek of kunnen aandoeningen opspelen of verergeren.  

Heb ik ondervoeding?

Met de volgende vragen kun je al bepalen of er sprake is van ondervoeding. Wanneer je 1 of beide vragen met ja kunt beantwoorden dan is het aan te bevelen om naar een diëtist te gaan.

  • Ben je onbedoeld afgevallen en/of heb je een BMI lager dan 20 bij <70 jaar of lager dan 22 bij >70 jaar?
  • En is er al 1-2 weken een verminderde voedingsinname of is er een aandoening aanwezig?

Is er een dieet tegen ondervoeding?

Dat is er zeker! Het bestaat onder andere uit energie- en eiwitrijke producten. Drinkvoeding wordt ingezet in overleg. Het is altijd een persoonlijk advies die rekening houdt met je smaakvoorkeuren en wensen. 

Ik kan niet naar het spreekuur komen

Wanneer je te ziek of verzwakt bent om naar onze praktijk toe te komen dan komen wij op huisbezoek. In de plaatsen waar we spreekuur hebben en alle omliggende dorpen.

 

Wat doen wij in onze praktijk?

Alle diëtisten van Salus zijn bekwaam om te ondersteunen bij ondervoeding. 

Stap 1:

Samen gaan we jouw situatie en hulpvraag in kaart brengen. Wat is van invloed op het eten? Zijn er belemmeringen? Dit kunnen lichamelijke klachten zijn maar ook andere zaken zoals vergeetachtigheid.

Stap 2:  

Meten = weten. We maken een voedingsberekening van je inname en vergelijken dit met je persoonlijke energiebehoefte. Wat voor verschillen zien we? Als aanvulling doen we zo nodig ook metingen om de conditie te bepalen.

Stap 3: 

En dan gaan we passen en meten. Welke producten smaken nog steeds goed? We verdelen de eetmomenten over de dag en kijken naar welke producten met voldoende voedingsstoffen hierin passen.

Stap 4:

Je gaat van start! Bevallen de adviezen? Heb je voldoende tips en handvatten om voldoende te kunnen eten en aan te sterken? Misschien gaan we ook drinkvoeding inzetten. Welke soort smaakt goed?

Stap 5:

We gaan door met het controleren van jouw voortgang en herstel. Hoe gaat het met het gewicht? Hoe is het gesteld met je conditie? Lukt het om zelfstandig verder te gaan of is verdere begeleiding gewenst?

 

Spreekt dit stappenplan je aan? Klik hier om direct een afspraak in te plannen!

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.