•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

4 manieren waarop je goede voornemens dit jaar wel lukken

Het is bijna een grap aan het worden, waarom goede voornemens maken als 75% van de mensen al voor eind januari hun voornemens hebben opgegeven?!

Ik vind goede voornemens maken mooi. Het betekent dat je bezig bent met jezelf en je eigen gewoontes en iets aan jezelf wilt verbeteren.

Ik vind goede voornemens ook kunnen volhouden beter. Ik zie vaak mensen pas nadat hun goede voornemens niet zijn gelukt (tenzij een diëtist inschakelen hun goede voornemen was. In dat geval, chapeau!) en ik zie toch vaak dezelfde gemaakte fouten terug komen.

Hoe kun je je goede voornemens volhouden? Vermijd de onderstaande 4 valkuilen en je bent een stuk dichter bij je doel.

Je hebt jezelf een vaag doel gesteld

‘Ik ga meer tijd met familie doorbrengen’, ‘ik ga meer boeken lezen’, ‘ik ga meer tijd voor mezelf maken’, ‘ik ga meer sporten’, ‘ik ga gezonder eten’. Wat hebben deze doelen gemeen? Ze zijn vaag. Hoeveel meer tijd met je familie doorbrengen? Hoe ga je tijd voor jezelf maken en wat wil je dan gaan doen? Wat is voor jou gezonder eten? Ga je al het junkfood dat je eet vervangen door groenten en fruit? Of ga je het aantal snacks wat je eet op een dag terug brengen naar 1 per dag?

Wat je beter kan doen:

Omschrijf je voornemen zo concreet mogelijk. Dit betekend dat je niet alleen voor jezelf bepaald wat je gaat veranderen, maar nog ook hoe, wanneer plan je dit in en wat je ermee wil bereiken.

Dus niet: Ik ga gezonder eten

Maar: Ik ga 2x daags fruit als tussendoortje eten op mijn werkdagen door ze zelf mee te nemen en in het zicht op mijn bureau te leggen om zo te voorkomen dat ik teveel koeken eet.

Niet je huiswerk van tevoren maken

Okee, dus je hebt je voornemen goed geformuleerd. Het is je eerste werkdag en....

...geen fruit in huis.

Of deze: Je was van plan na je werk te gaan sporten, maar je agenda staat vol met nieuwjaarsborrels en vergaderingen. Daar staat die tas dan al 2 weken in de gang te verstoffen.

Demotiverend hè?

Wat je beter kan doen:

Als je gezond wil eten zorg je ervoor dat je boodschappen hebt gedaan. Als je meer wil gaan sporten staat in je agenda op welk moment je dit wil gaan doen. Welke situaties staan op de agenda die roet in het eten kunnen gooien? Kijk en plan vooruit. Lukt een uur sporten niet, neem dan voor nu even genoegen met een half uur. Zo ben je al wel bezig met je voornemen maar zit je jezelf niet in de weg.

Als een kip zonder kop van start gaan

Je wil meer gaan sporten, dus je hebt een abonnement genomen. Je staat in je (nieuwe) sportoutfit flink te zweten. In plaats van 1 les doe je er meteen 2. De volgende 2 dagen kun je vervolgens niet overeind komen door spierpijn. De fysiotherapeut is meedogenloos. Direct stoppen met wat je doet!

Wat je beter kan doen: 

Er lopen niet voor niets personal trainers rond op de vloer van de fitnessscholen. Mensen die zijn geschoold om een schema te maken voor het niveau waarop je staat. Zelf aan de slag gaan betekent in de meeste gevallen dat je te hard van stapel gaat, en dat laten je spieren je weten.

En wil je werken aan je voeding? Maak dan alsjeblieft een afspraak met een diëtist, met 1 consult weet je al waar je focus op moet komen te liggen en hoe je je valkuilen kan voorkomen. Jij blij, want dan kom je tot de ontdekking dat een drankje in het weekend prima in te passen is in je leefstijl! Diëtist blij, die heeft ook weer haar werk mogen doen.

Ja, bovenstaande tips kosten beide geld, maar een investering in je zelf is het meer dan waard. En niet te vergeten, het verdiend zichzelf terug.

Andere mensen ongevraagd betrekken in je voornemens

‘Ik ga meer tijd met familie doorbrengen’, ‘ik ga samen met mijn vriend/vriendin meer sporten’. Leuke voornemens, maar weten je familieleden hier ook van af? Zitten ze wel op je te wachten? En wat wil je dan met ze gaan ondernemen (zie punt 1)? Wil je vriend/vriendin überhaupt met je mee sporten? Het slagen van je voornemens af laten hangen van andere mensen is een garantie tot falen.

Wat je beter kan doen: 

Jouw voornemen is precies dat: JOUW voornemen. Vraag gerust aan je partner/familie wat hij/zij vinden van jouw voornemen en of ze mee willen doen. Ga dan pas samen plannen maken waar jullie je beide in kunnen vinden.

Heeft je omgeving geen zin/tijd om met je mee te doen of andere prioriteiten? Er zijn genoeg hulpmiddelen die je kan inschakelen. Een hele handige app is bijvoorbeeld Motivate Me! Van Fabulous (alleen nog op Android) 

Deze app is helemaal toegespitst op het veranderen van gewoonten in kleine stapjes. Niet alleen voor je eetgewoonten maar ook beweging, drinken en andere goede voornemens die je jezelf hebt gesteld.

 

Veel succes met je goede voornemens!

Heb je vragen? Neem dan contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.