Diëtistenpraktijk Salus

 

Voeding- en dieetadvies

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Je energiepeil tijdens je werkdag opladen (Week van de Werkstress)

Stel je eens het volgende voor:

Je moet nog een uur of 2 à 3 door tot je klaar bent met je werkdag.

Je bent hard aan het werk, flink geconcentreerd bezig. En dan....

 

... is de koek op.

 

Herken je het gevoel dat je energiepeil opeens op 0 zit?

Hoe hard je ook je best doet, je komt niet meer in de flow die je had en je sleept je door de laatste uren heen.

Koffie drinken of een koek eten? Het geeft een korte pep maar je echt weer opladen lukt niet.

Ook thuis kom je er niet meer bovenop. Je ploft op de bank, alle voornemens die je had voor de avond zijn weg.

Mijn favoriete 'opladers' voor op de werkvloer 

Op de kop af 5 jaar geleden ben ik overspannen geraakt. Na een (gelukkig) korte periode kon ik wel weer aan het werk maar ik had veel tijd nodig om weer op mijn oude niveau te komen.

Hieronder staan een aantal tips die ikzelf in die periode gebruikte om mij tijdens de werkdag op te laden. Zo kwam ik niet alleen de werkdag beter door maar hield ik ook genoeg energie over om ook van de rest van de avond te kunnen genieten zonder uitgeteld op de bank te ploffen.

Hoeveel tijd heb je nodig?

Minder dan 1 minuut:

  • Flink uitrekken en de schouders naar achteren rollen. Vooral als je computerwerk doet is dit een must om elk uur te doen.
  • Ga eens goed gapen. Over de functie van gapen gaan verschillende theorieën. Voor mij voelt het verfrissend omdat ik onbewust oppervlakkiger ga ademhalen als ik geconcentreert aan het werk ben
  • Drink een groot glas water in 1x op. Geen koffie of thee. Water.
  • Bewust een aantal keren diep in- en uitademen vanuit de buik frist op.

1 tot 5 minuten:

  • Ga opstaan en rek je uit. Armen boven je hoofd en strek ze naar boven en opzij.
  • Ga even naar buiten staren. Doe dit vooral als je in een groene omgeving zit. Groen ontspant.
  • Doe de volgende ademhalingsoefening: In deze omschrijving ga ik uit van de rechterhand. Je vouwt je wijs-, middel- en ringvinger naar binnen, je duim en pink wijzen naar buiten (alsof je doet dat je een telefoontje pleegt). Druk met je rechterduim de rechterkant van je neus dicht en adem vervolgens diep in door je linkerneusgat. Forceer het niet. Houd je adem even vast. Sluit met je rechterpink je linkerneusgat af en laat je duim los. Adem langzaam uit door je rechterneusgat. Wacht even kort en adem weer diep in door je rechterneusgat en houd je adem weer even vast. Druk met je duim je rechterneusvleugel dicht en adem uit door je linkerneusgat. Adem ook weer diep in met je linker neusgat. Dit herhaal je zo lang als je wilt. Ga zonder te forceren je inademingen, je adem vasthouden en de uitademingen langzaam vertragen. Zo ontspan je goed en krijg je ook meer energie.
  • Als rekoefeningen je bevallen dan zul je stoelyoga ook heerlijk vinden.

Eet iets kleins en gezonds zoals noten, een stuk fruit of wat snoepgroenten. Kauwen zorgt ervoro dat bloed beter naar je hersenen stromen. En je geeft je lichaam brandstof om verder op te kunnen werken.

5 to 10 minuten:

  • Pak je yogamat erbij en ga een paar oefeningen doen! Als je vooral bureauwerk doet dan zullen je schouders naar voren gaan hangen. Bij mij gaan de schouders licht verkrampen als ik te lang bezig ben. Een houding aannemen waarbij ik mijn schouders naar achteren buig vind ikzelf het heerlijkste om dan te doen. de staande achteroverbuiging, de kameel en de vishouding zijn zalig!
  • Doe een korte meditatie, Headspace is een fijne app die (gratis) meditaties heeft die je op tijd aan kan passen.

Waar je verder aan kan denken:

  • Haal drinken op een andere afdeling / verdieping. Zo kom je lekker in beweging. Als je net vast loopt in je werkzaamheden kun je door te bewegen even afstand nemen. 
  • Loop naar je collega met je vraag i.p.v. die mail sturen. Je bent even van je werkplek af en uiteindelijk kan het jullie beide tijd besparen.

15 minuten of meer

  • Ga de deur uit voor een korte wandeling. Zoek als het kan dan ook een groene omgeving op.
  • Volg een korte yoga les, bv. online
  • Eet een kleine maaltijd zonder koolhydraten of kies voor een maaltijd met laag-glykemische koolhydraten. Je kan dan denken aan:
  1. Een goed gevulde soepmaaltijd met linzen 
  2. Een kom havermoutpap met appel en kaneel 
  3. een plak suikerarme notencake of dadelballetjes 

Ik knaptje zelf enorm op van een volkorencracker met sardientjes. Die omega-3-vetten waren iets waar mijn uitgeputte brein erg aan toe was.  

Of je nu vooral denkwerk doet of een fysieke baan hebt, in beide gevallen is je lichaam een gezonde brandstof aanbieden. Kauw goed! Als je te snel eet dan doe je jezelf er geen plezier mee. Het eten valt dan zwaar op de maag en zo kost het je energie in plaats van dat je het krijgt.

Heb je zelf suggesties? Dan hoor ik ze graag om toe te voegen aan de lijst. Wil je voeding gebruiken om je werkdag optimaal door te komen? Maak dan nu een afspraak en we maken een persoonlijk actieplan. Heb je vragen? Stel ze dan hier.

Postadres

Diëtistenpraktijk Salus
Noorder Koeslag 58
8131 VP Wijhe
0570-510074

Aangesloten bij

Kwaliteitsregister Paramedici
nvd.jpg

Voeg me toe!