•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Energie op 0? Laadt jezelf op! Deel 2

Stel je eens het volgende voor:

Je moet nog een uurtje of 2 à 3 door tot je klaar bent met je werkdag.

Je bent hard aan het werk, flink geconcentreerd bezig. En dan....

 

... is de koek op.

 

Herken je het gevoel dat je opeens 0 energie meer hebt? Dat leeggetrokken gevoel?

Ook na thuiskomst kom je er niet meer bovenop. Je ploft op de bank, alle voornemens die je had voor de avond (sporten, wandelen, klussen of aan je hobby werken) zijn weg.

Vorige week gaf ik tips wat je zoal kan doen als je 1-5 minuten tot je beschikking hebt. in deze blog geef ik tips voor de momenten waar je meer tijd tot je beschikking hebt. 

Hoeveel tijd heb je nodig? 5-10 minuten:

  • Pak je yogamat erbij pakken en ga een paar oefeningen doen! Als je vooral bureauwerk doet dan zullen je schouders naar voren gaan hangen. Bij mij gaan de schouders licht verkrampen als ik te lang bezig ben. Een houding aannemen waarbij ik mijn schouders naar achterenbuig vind ikzelf het heerlijkste om dan te doen zoals deze, of de kameel, of de vishouding.
  • Doe een korte meditatie. Headspace is een app die (gratis) meditaties heeft die je op tijd aan kan passen

 

Waar je verder aan kan denken:

  • Haal drinken op een andere afdeling / verdieping. Zo kom je letterlijk in beweging. En door een ‘vreemde’ omgeving op te zoeken krijg je weer wat gezonde prikkels die je mentaal kunnen helpen op te frissen.
  • Loop naar je collega met je vraag i.p.v. die mail sturen. Je bent even van je werkplek af en uiteindelijk kan het jullie beide tijd besparen.


(Zolang je vanuit huis moet blijven werken lukt dit uiteraard niet, maar let er dan wel op dat je regelmatig de benen strekt.)

Hoeveel tijd heb je nodig? 15 minuten en meer

  • Ga de deur uit voor een korte wandeling. Zoek als het kan dan ook een groene omgeving op.
  • Volg een korte yoga les online 
  • Eet een kleine maaltijd zonder koolhydraten of kies voor een maaltijd met laag-glykemische koolhydraten. Je kan dan denken aan:

 

Geef je lichaam wat het nodig heeft

Of je nu vooral denkwerk doet of een fysieke baan hebt, in beide gevallen is je lichaam een gezonde brandstof aanbieden.

Vergeet niet om goed te kauwen! Te snel eten is verleiderlijk maar je doet jezelf er geen plezier mee. Het eten valt dan zwaar op de maag, het verteren duurt langer en zo KOST het je energie in plaats van dat je het krijgt.

Blijf je te weinig energie overhouden voor het einde van de dag?
Grote kans dat er dan meer aan de hand is. Een voedingscheck laten uitvoeren is een goede start.

Maak direct een afspraak (tot 20-05-2020 maken we gebruik van videoconsulten) en we zorgen er samen voor dat je gaat bruisen van energie!

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.