•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

De diëtist gaat afvallen Deel 16 Ik doe weer aan intermittent fasting: 6 dingen die ik ervan heb geleerd

Ken je Periodiek Vasten? Of intermittent Fasting (IF) als je de voorkeur hebt voor de hippe Engelse term?

 

Ik vond het machtig interessant toen ik leerde over de invloed ervan op je hormonen en je gezondheid.

 

Ik wilde het gaan gebruiken in de praktijk. Nu ga ik niets adviseren wat ik niet zelf aan den lijve hebt ondervonden. Dus begin 2019 begon ik voor het eerst met vasten…

 

… en dat beviel fantastisch!

 

Door mijn 2de zwangerschap ben ik ermee gestopt.

En nu ik weer ben gestopt met de borstvoeding ben ik het nu weer gaan oppakken.

Ik wilde er al eerder over schrijven en nu ik mijn weg naar minder kilo’s aan het documenteren ben is dit natuurlijk HET moment om het ook echt te doen.

Wat is periodiek vasten / intermittent fasting (IF)?

Klik hier voor de uitgebreide uitleg.

 

Maar in het kort is IF: Je eet op het grootste deel van de dag niet (je vast) en op een deel van de dag wel (periode). Klinkt heftig, maar als je bedenkt dat je ook vast wanneer je slaapt, en dit al tot 6-8 uur is, dan valt het reuze mee.

Je kan dus je eerste eetmoment hebben om 12.00, en je laatste om 18.00. Je vast dan voor 18 uur op de dag. Het doel hiervan is om je lichaam beter in de vetverbranding te krijgen en hiermee bv. af te vallen. Mensen ervaren minder trek omdat de insuline aanmaak afneemt. Het helpt dus ook goed wanneer je beginnende diabetes hebt en dit wil voorkomen.

Wat heb ik zelf geleerd door periodiek vasten / intermittent fasting (IF) te doen?

1. Er is een groot verschil tussen trek en honger

Trek komt door (teveel) aanwezige insuline in je lijf, honger komt door je lichamelijke behoefte aan energie. Het verschil tussen die 2 leren was een eye-opener voor me.

2. Er is een nog groter verschil tussen het hebben van een lege maag en honger

Ik was ervan overtuigd dat ik om 10.00 gevloerd zou zijn door de honger…

 

… maar dit gebeurde helemaal niet?!

 

Ik merkte dat mijn maag wel leeg was, maar dit gaf helemaal niets! Want hij was weliswaar leeg, maar ik had helemaal geen honger. Ook dit was een belangrijk leermoment voor me, want ik dacht dat een lege maag automatisch honger betekend. Maar dit is dus helemaal niet zo.

3. Geen middagdips meer

Voor IF kon ik de klok erop gelijk zetten: tussen 15.00-16.00 zat ik erdoorheen. Een mist in mijn hoofd, niet meer kunnen concentreren hoeveel werk er nog lag. Duf en suf, bijna een mistgordijn in mijn hoofd. Die is helemaal weg! Ik kan me de hele middag door goed concentreren. Het was niet vermoeidheid, maar teveel insuline die dit veroorzaakte!

4. Ik eet anders, niet minder

Voor IF at ik 2 snee brood voor het ontbijt, 1 stuk fruit in de ochtend en 2-3 brood voor de lunch.

Met IF eet ik momenteel 4 snee brood, 1 zuivel en 1 fruit voor de lunch (mijn eerste maaltijd).

Ik eet niet minder, maar de verdeling over de dag is anders. Maar de centimeters blijven afnemen.

5. Ik heb een regelmatige stoelgang (MMC)

Wil je meer weten hoe niet eten je spijsvertering beinvloed, klik dan hier.

Door te stoppen met eten in de avonduren werkt mijn spijsvertering veel beter en heb ik veel minder obstipatieklachten. Dat is fijn!

6. Bij mij heeft het meer effect gehad in cm dan in kg’s

Ik had nog wat meetgegevens opgezocht in mijn gewichtsverloop na mijn eerste bevalling:

 

In januari 2019 woog ik 77,8 kg. Ik ben daarna begonnen met IF.

 

In februari 2020 woog ik 73,0 kg.

 

Dit lijkt niet veel maar in deze periode was ik ook 1 hele kledingmaat in broeken gedaald! En dit zorgde ervoor dat ik er een stuk slanker uitzag wat ik veel belangrijker vind dan een getal op de weegschaal.

 

Is IF iets voor jou?

IF is niet een manier om je calorie inname te minderen maar om je hormonen VOOR je te laten werken in plaats van TEGEN je.

 

Het moet bij je passen, je moet aandurven om het een paar weken goed uit te voeren en dat betekend experimenteren.

 

Het is niet voor iedereen, zeker als je zwaar fysiek werk doet kan het zwaar vallen. Maar bij ploegendiensten kan het in je voordeel werken.

 

Kom daarom langs op een GRATIS en vrijblijvend kennismakingsgesprek om te laten beoordelen of het wat voor je is als je interesse hebt.

 

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.