•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Beweegspel 6: Groter groeien

Je hebt eten nodig om te groeien. Maar niet al het eten helpt daarbij.

Weet jij als snelste naar het eten met de meeste voedingsstoffen te rennen?

 

Benodigdheden

Een grote open ruimte

Afbeeldingen voedingsmiddelen Groter Groeien.pdf (2 MB)

 

Het spel

Markeer een groot vierkant. In het vierkant liggen 3 voorwerpen die in de Schijf van Vijf staan en 3 voorwerpen die extra’s uitbeelden. Plak of leg de afbeeldingen op de voorwerpen.

 

Leg uit dat je voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf (gezonde voedingsmiddelen), zoals bruin of volkorenbrood, nodig hebt om je gezond en fit te voelen en dat extra’s, oftewel voedingsmiddelen die niet in de Schijf van Vijf staan zoals koek, niet nodig zijn om je gezond en fit te voelen. Vertel de kinderen niet welke afbeeldingen voedingsmiddelen tonen die in de Schijf van Vijf staan en welke afbeeldingen de extra’s laten zien. Bepaal zelf of de kinderen naar de basisvoedingsmiddelen of naar de extra’s gaan rennen.

 

Vier kinderen rennen om het vierkant. De andere kinderen staan aan de kant en moedigen aan. Op jouw teken rennen de kinderen naar de voedingsmiddelen uit de Schijf van Vijf of de voedingsmiddelen die niet in de Schijf van Vijf staan. Er mag maar één kind bij ieder voedingsmiddel staan. Let op: er zijn in totaal drie voedingsmiddelen waar de kinderen naartoe kunnen rennen. Ben je te laat of sta je bij het foute voedingsmiddel, dan ben je af en ga je aan de kant staan. Een nieuwe speler mag dan mee doen. Kies telkens nieuwe producten, zowel uit de Schijf van Vijf als erbuiten.

 

Variatie op dit spel

Je kan ook een estafette doen. Verdeel de kinderen over meerdere teams en leg de afbeeldingen aan de overkant van de ruimte. Laat de nummers 1 van de teams zo snel mogelijk naar de overkant rennen, springen (kikkersprong), achteruit huppelen, of hinkelen om daar een gezond (of de ongezond) voedingsmiddel te pakken. Als nummer 1 terug is, tikt hij/zij de tweede van het team aan die dan mag vertrekken. Het team dat als snelste gezonde voedingsmiddelen aan de overkant heeft opgehaald wint.

 

Voorbeelden van producten (basisvoedingsmiddelen zijn onderstreept):

Banaan – zalm – boterham met plakjes aardbei – chips - chocolade – koekje
Stukje komkommer – bakje rauwkost – bruin broodje 30+ kaas - drop – frikadel – glas ice-tea
Glas water – halfvolle yoghurt met muesli – snoeptomaatjes - tompouce – blikje cola – chocolade croissant
Pompoen – glas halfvolle melk – rozijnen - glas ranja – peperkoek – kit kat
Kipfilet – appel – kopje thee - poffertjes – frites – flesje sportdrank
Halfvolle yoghurt – aardappelen – granaatappel – kersenbonbons – knoflooksaus - pepernoten

 

Achtergrondinformatie

In de Schijf van Vijf staan alle voedingsmiddelen die veel bouwstoffen leveren en laat zien hoe een gezonde voeding eruitziet. Dus veel groente, fruit, volkorengraanproducten en plantaardige oliën en regelmatig vis en magere zuivel- en vleesproducten.

 

Daarnaast bestaan er ook niet-Schijf van Vijf producten, zoals koek, snoep, gebak, fris- en alcoholische dranken. Deze staan niet in de Schijf van Vijf, omdat ze niet of niet genoeg belangrijke voedingsstoffen leveren en geen positieve effecten hebben op de gezondheid.

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.