•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

5 bekende valkuilen waarom JIJ je doel maar niet haalt

We hebben allemaal wel eens plannen om aan onze gezondheid te werken. Gezonder eten, meer bewegen, betere leefstijl. Waarom lukt het één ons gemakkelijk en zijn andere onderdelen zo lastig? Waarom beginnen we vol goede moed maar geven we het met een paar weken alweer op?

 

Hieronder zie je 5 veel voorkomende valkuilen die je in de weg kunnen zitten. Van welke ben je je bewust, en welke ken je mogelijk nog niet?

 

1. Wat is je plan?

Wanneer je wel WIL veranderen maar geen duidelijk plan hebt HOE en WAT je gaat veranderen is net zoiets als op vakantie gaan zonder een bestemming.

 

Waar moet je rekening mee gaan houden? Ga je tijd in je agenda reserveren voor sporten? Ga je andere boodschappen in huis halen? Heb je meer tijd nodig voor het koken? Wat is JOUW plan?


2. Wat is je dwingende noodzaak?

Je weet wel dat gezonder eten goed is, maar voel je het ook? Je bent aan de zware kant, maar voel je de effecten er ook van? Dit noemen we je dwingende noodzaak: De REDEN om te WILLEN veranderen. Ik zie dit goed in de spreekkamer wanneer iemand bv. is doorverwezen door de huisarts voor een te hoog cholesterol. Dit voel je niet. Dus waarom zou je veranderen?

 

Het contrast is groot als ik dit vergelijk met iemand die al een hartinfarct heeft gehad en daarna heeft ontdekt dat het cholesterol te hoog is. Die persoon heeft een duidelijk dwingende noodzaak, namelijk een infarct voorkomen.


3. Hoe groot is je bewustzijn?

Wat eet je eigenlijk allemaal op een dag? Hoeveel ligt er op je bord? Hoeveel granola gaat er door je yoghurt? Hoe bewust ben je van wat je eet en drinkt op een dag?

 

Hou eens van één tot zeven dagen bij wat je allemaal eet en ook hoeveel. Wat ontdek je allemaal over je eigen eetgedrag?


4. Wat zijn je (gezonde) gewoontes?

Wij mensen zijn gewoontedieren en we hebben goede gewoontes (elke dag 2 stuks fruit eten), neutrale gewoonten (1 dropje eten direct na het avondeten) en ongezonde gewoontes (in de avond op de bank een zak chips opeten).

 

Begin eens met je bewust te worden van je gewoontes. Is het nu echt nodig om 2 / 3 koekjes te eten bij de koffie of kan dit ook 1 worden? En hoe ga je ervoor zorgen dat je je een nieuwe gewoonte eigen kan maken?

5. Hoe ga je om met een terugval?

Beginnen kunnen veel mensen goed, maar hoe gaat het volhouden? En wat doe je als het tegenzit en je een terugval ervaart? Ga je snel bij de pakken neerzitten of pak je de draad op waar je bent gebleven. Goed kunnen omgaan met een terugval is voor 75% onderdeel van de mensen die WEL hun doel bereiken. Ben jij daar ook één van?

 

 

Herken je in welke valkuil JIJ snel trapt? Wist je dat een onderdeel van ons werk als diëtist is om je eigen inzicht hierin te vergroten EN ermee om te leren gaan?

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.