•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

De 12 meest gemaakte (eet)fouten op een werkdag en hoe je het morgen anders doet

Hieronder een greep aan verschillende eetgewoonten die veel mensen flink in de weg kunnen zitten op weg naar een gezondere leefstijl.

Herken jij je eigen valkuilen?

  1. Je gaat de deur uit zonder ontbijt
  2. Om 11.00 heb je al je lunch op
  3. Als je op tijd luncht eet je achter je bureau, je neemt geen lunchpauze
  4. De 15.00-16.00 uur dip waarbij je niet kan stoppen met snaaien
  5. Overdag alleen maar koffie drinken
  6. Het eerste wat je pakt bij trek zijn koekjes, snoep en chips
  7. Op de terugreis toch langs het tankstation stoppen voor een hap (of zak)
  8. Thuis eerst de kast induiken voor je aan tafel gaat voor de warme maaltijd
  9. Tijdens het koken van alles al naar binnenwerken (en het zijn geen groenten die je pakt)
  10. Vooral snel eten op tafel willen hebben en niet 5 minuten langer willen staan koken
  11. De warme maaltijd al binnen 10 minuten naar binnen gewerkt, en je vraagt je af waarom je nog zo’n honger hebt. Dus je schept nog eens op.
  12. Het is na 20.00 en net moe op de bank geploft: je gaat los!
  13. Je blijft dooreten tot de zak leeg is, en jij misselijk bent

Een mooi lijstje toch? De meeste mensen die ik zie hebben met gemiddeld 3 à 5 eetfouten te maken. Vaak zien mensen deze eetfouten als los van elkaar. Zo zijn er mensen die overdag erg weinig eten en dan niet begrijpen waarom ze in de avonduren niet van de snacks af kunnen blijven.

Vanuit mijn werk als diëtist probeer ik mensen de samenhang in hun gewoonten te laten inzien:

  • Eet je overdag te weinig dan wil je lichaam het energietekort compenseren;
  • Eet je te snel door honger dan heb je meer tussendoortjes eerder op de dag nodig om je te helpen je eettempo te vertragen;
  • Neem je overdag geen pauzes om bij te tanken dan wreekt zich dit later op de avond en  ga je voor de bijl;
  • Soms voel je een vaag trekgevoel maar heeft je lichaam juiste behoefte aan rust,

En zo zijn er nog veel meer relaties tussen gedrag, eten en effect.

Maar wat kun je er aan doen?

Hieronder een paar simpele tips die al veel problemen op kunnen lossen

  1. Is het tijdgebrek of gebrek aan eetlust? Je kan altijd een beker drinkyoghurt pakken of een stuk fruit. Iets in de maag is beter dan niets.
  2. In de loop van de ochtend is het insulinepeil hoger in het lichaam waardoor koolhydraten sneller worden opgenomen. Beleg je brood met hartig beleg, kies voor volkorenbrood en pak ook dan een beker zuivel.
  3. Ga van je bureau weg! Je bent echt niet sneller klaar als je doorwerkt tijdens het eten. Integendeel: Juist even weggaan van je bureau, de deur uit voor een frisse lucht en met aandacht je lunch eten zorgt ervoor dat je beter presteert in de middaguren
  4. De lunch bestaat voor veel mensen alleen uit brood. Door een schommelende bloedsuiker heb je 3-4 uur later een dipgevoel. Dit kun je simpel voorkomen door groenten bij de lunch te eten.
  5. De caffeïne geeft een oppepper maar meer dan 6 koppen per dag zijn niet nodig. Je houdt je lichaam geforceerd actief terwijl het goed is je af en toe moe te voelen. Zo neem je de tijd voor een pauze en voorkom je je een mega-dip in de avonduren (en je valt makkelijker in slaap). Drink tussendoor meer water, je voelt je daardoor fitter in de middag dan met alleen koffie.
  6. Kies eerst voor gezond en pak DAARNA pas die ‘lekkere’ snack. Fruit en noten geven naast energie ook veel meer voedingsstoffen. Eet een volkorencracker met een eitje er op en zet snoepgroenten naast je neer.
  7. Kun je de verleiding niet weerstaan? Eet dan iets voor je op de terugreis gaat. Met iets in de maag is het makkelijker de ongezonde verleiding te weerstaan. Kijk bij punt 6 wat je kan eten.
  8. Eigenlijk is deze op te lossen door punt 7 toe te passen. Probeer ook eens te onderzoeken of je misschien dorst hebt door een glas water te drinken bij thuiskomst of leg een stuk fruit klaar op het aanrecht.
  9. Is het echt proeven wat je doet of is het de honger die snoepen van het eten onweerstaanbaar maakt? Gebruik punt 7 en 8 en zet wat snoepgroenten naast je neer om van te pakken.
  10. Aardappelen koken kost veel tijd? Niet als je ze kookt in de schil en in kleinere stukjes snijdt. Dat een gezonde maaltijd koken meer tijd kost is onzin. Op deze site vindt je lekkere en gezonde recepten die minder tijd kosten dan eten halen bij de snackbar. 
  11. Het duurt ongeveer 20 minuten voor je maag je brein signaleert dat het vol zit. Is je bord al eerder leeg dan is een tweede keer opscheppen lastig te weerstaan. Eet langzamer door een kleinere vork te gebruiken, een kleiner bord op te scheppen en volg punt 8 en 9 op.
  12. Mensen die overdag maar doorgaan zonder pauzes zullen deze herkenbaar vinden. Je lijf is moe! Je brein is moe! Eten is een manier om op te laden en je energieker te voelen. Neem overdag je pauzes om op te laden. Zo heb je meer plezier van je avonden.
  13. Dat de zak leeg moet als die eenmaal open is is onzin en dat weet je. Het is aangeleerd gedrag en dat stemmetje in je achterhoofd dat de zak leeg moet kraamt wel vaker onzin uit. Zit je voor de TV? Maak dan gebruik van afgepaste porties door een schaaltje te gebruiken. Of pas de portiegroottes aan door te kiezen voor de partyzakjes chips in plaats van de ‘voordeelzakken’.

 

Heb je vragen naar aanleiding van deze blog? Mis je eetfouten waarvoor je graag een oplossing voor wilt? Of wil je een afspraak maken? Neem dan vrijblijvend contact op of maak zelf een afspraak.

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.