•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Hoe ik in het eerste gesprek al weet wie zijn doel bereikt en wie (voorlopig nog) niet

Je bereikt je doel wanneer ...

1. Je weet je zwakke plekken, maar je werkt hier omheen in plaats van erop vast te lopen

Ben je vergeetachtig? Dan schrijf je alles op!

Heb je weinig tijd om te koken? Dan doe je dit op andere momenten in de week of jehaalt wat uit de vriezer!

Simpele oplossingen zou je zeggen? In de praktijk zie ik veel mensen die helemaal gefocust raken op de ‘probleemgebieden’ die ze (denken te) hebben. Hierdoor zien ze niet meer de oplossingen en zitten ze zich teveel en onnodig in de weg.


Dus wat is JOUW probleem? En is het wel een probleem in het grote plaatje? Kun je het loslaten en je focus verleggen op datgene waar je makkelijker mee aan de slag kan gaan? Doe dat!

2. Je hebt al een plan wat je gaat doen en/of je bent al begonnen met de uitvoering

Je weet wat je wilt bereiken, en je begint! Niet morgen, niet volgende week, Nee, vandaag! Uitstelgedrag is een teken dat je nog niet volledig weet WAT het is dat je wil bereiken. Dus schuif je het moment van beslissen voor je uit, want NU heb je nog een feestje op de agenda staan. Dus je begint maandag wel.


Dus wat is jouw doel precies? Schrijf het voor jezelf eens uit.

3. Je terugvalmomenten ziet als leermomenten

Je bent begonnen, en je hebt een terugval! Dus pak je de draad weer op.


Ik zou willen dat meer mensen dit deden. Want raad eens: je gaat nog veel meer terugvallen krijgen. Dus wen er maar aan en Leer. Er. Van.

Wie (voorlopig nog) niet

1. Alles overkomt je

Dat stuk taart kon je ECHT niet afslaan. Je wilde gaan sporten maar toen belde je baas of je weer kon komen werken dus tja, dan MOET je ja zeggen en daarna ben je veel te moe om naar de sportschool te gaan dus er is weer niets van gekomen deze week. Goh, het valt je wel tegen dat het afvallen niet zo snel gaat, is er misschien een dieetlijst die je kan opvolgen?


Jij maakt keuzes, en daarbij hoort het accepteren van de consequenties van die keuzes. Als JIJ echt wilt afvallen dan zul JIJ moeten leren om nee te zeggen.
En als je merkt dat je hier veel moeite mee hebt? Dan schakel je hulp in om te leren wat hier de oorzaak van is.

2. Je draagt de wereld op je schouders

De andere kant van de medailleAlles is jouw verantwoordelijkheid! Als jij er niet bent dan stort de wereld (of in ieder geval jouw huishouden) in! Niemand anders dan jij kan de kinderen naar sport brengen, koken en het huishouden doen! Maar je kinderen zijn ondertussen al tieners.


Wanneer je gewend bent geraakt om alles te regelen en te doen, dan is het al wennen aan het IDEE dat je dit niet altijd meer hoeft te doen.
En voel je opluchting bij deze gedachte? Dan is het zeker tijd om de last meer te verdelen en tijd aan jezelf te besteden.

3. MOET je werken aan je gewicht of WIL je werken aan je gewicht?

Ik let in de spreekkamer graag op de woordkeuzes die mensen maken. Het zegt namelijk veel over hoe je naar een probleem kijkt (afvallen is een strijd) en waar je in het proces van gedragsverandering staat (ik moet veranderen / ik wil veranderen / ik ga veranderen).


Neem eens een gesprek van jezelf op waarin je je dromen voor de toekomst bespreektof schrijf het uit. Wat voor woorden gebruik je? Kun je opmerken of je klaar bent voor verandering? Of is er nog werk aan de winkel?

Heb je er zin in? :)

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.