•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Eerste hulp bij AAAAAAHHHHHHH!!!!!

Herken je dit? Alles is net op de rit: werk loopt lekker, kinderen doen het goed en je komt (eindelijk) toe aan jezelf! Sporten, gezonder eten. Het lukt je en het bevalt je prima zo!

Maar dan...


Kind ziek, (groot)ouder in het ziekenhuis, lekkage in de keuken, collega’s die uitvallen enz enz enz


En wie ‘mag’ alles verzorgen, rijden, bellen, regelen, afmaken en oplossen???


Juist!


Dan is het de kunst op zoveel mogelijk de goede gewoonten vast te houden, want niets is verleidelijker om ‘die ene keer wandelen’ over te slaan. Voor je het weet ben je volledig teruggevallen in oude patronen en dat demotiveert.


Maar er zijn zeker een aantal dingen die je anders kan en mag doen om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken!

Hou het dagritme vast

Let erop dat je dagelijks 3 hoofdmaaltijden gebruikt. Heb je minder trek door de stress of spanning? Eet dan iets kleiners maar hou het eetmoment vast. Zo blij je in een goed leefritme en voorkom / beperk je stresseten en snaaien.

Stress is een suikervreter!

Het maakt niet uit wat de oorzaak is: stress = stress! En bij stress gaat je zoetbehoefte toenemen omdat je lichaam zich wil voorbereiden op een mogelijke aanval. Ga dan juist om die reden ook iets meer eten tussendoor, maar kies slim:

  • Stop druiven in de diepvries en en eet 1-3 stuks bevroren op. Bevroren druiven gaan op yoghurtsnoepjes lijken qua smaak.
  • Cashewnoten zijn van de noten het zoetste qua smaak. Eet hier een handje (=25 gram) van.
  • Zachte witte geitenkaas wordt zoeter van smaak als je een blokje voor 2 minuten in de oven zet op 180 graden Celcius. Besmeer hiermee je cracker / rijstwafel.
  • Eet 1 blokje pure chocolade van minstens 85% cacao. Laat dit in je mond smelten om de smaak optimaal te ervaren. Je zult merken dat dit je zoetbehoefte goed bevredigd als je de tijd ervoor neemt.
  • Kies je voor fruit? Combineer dit dan altijd met eiwitten om beter verzadigd te raken. Zo voorkom je dat je door blijft eten. Combineer dus eens plakjes appel met pindakaas of blokjes meloen met serranoham.
  • Voeg kaneel, kardemom, gemalen anijszaad, koekkruiden en/of gemalen kokos toe aan:

  1. een cracker met pindakaas (vooral erg lekker met kaneel!)
  2. een schaaltje (Griekse) yoghurt, kwark of hüttenkäse
  3. naturel hummus op de cracker / rijstwafel / snee brood

Okee is voor nu goed genoeg

Kom jezelf tegemoet waar het kan:

  • Moet de was gevouwen en gestreken in de kast liggen? Alleen vouwen is voor nu prima.
  • Wekelijks de vloer stofzuigen / dweilen? Laat het doen door de kinderen / man en Laat. Het. Los. Of doe zelf alleen de vuilste plekjes die je ziet.
  • Een keer schoonmaken overslaan? Daar gaat niemand dood aan. Commentaar uit je omgeving? Dan doen zij het maar mooi zelf. Jij gaat namelijk je wekelijkse wandeling maken.
  • Merk je dat rommel een prikkel voor je is die voor onrust zorgt? Kun je dan een middenweg er in vinden? Een voorbeeld uit mijn eigen thuissituatie: Ik merk dat wanneer oppervlaktes zoals het aanrecht, de eettafel en de vensterbank vol ligt ik daar geïrriteerd door raak. Maar wanneer deze leeg zijn dan maakt een vieze vloer mij niets uit. Ik zorg er dus voor dat bij stress en weinig tijd deze plek opgeruimd en schoon zijn, de rest stoort mij niet.
  • Kook wanneer je de tijd hebt, op de andere dagen kies je voor gemak.
  • Lukt koken niet door omstandigheden of heb je de puf niet op iets te verzinnen? Kies dan gerust voor kant-en-klaarmaaltijden; voorgesneden groenten i.p.v. vers; groenten uit pot; peulvruchten uit blik; diepvrieszakken met aardappel-groentenmengsels enz. Een keer een boterham met een gebakken ei is ook prima.


TIP! Zorg sowieso dat de diepvries vol ligt met 'voor het geval dat' maaltijden. Zo zorg je voor rust in je hoofd omdat je een zelfgekookte maaltijd binnen 10 minuten op tafel kan hebben staan.

Delegeer delegeer delegeer

Geen idee wat je wil koken die dag? Vraag het aan de kinderen! En komen ze met één van de P's, gewoon doen!

Je kan ook gebruik maken van verschillende het weekmenu van het Voedingscentrum, Jumbo of Lekkerensimpel.com.


Met wie woon je trouwens onder 1 dak? Wanneer kinderen oud genoeg zijn is het tijd dat ze zelf meer verantwoordelijkheden krijgen, al is het alleen al de tafel dekken en voor iedereen een ei bakken als avondmaaltijd.


Wees je er bewust van dat we allemaal aan bepaalde leefpatronen gewend raken. Je man, je kinderen maar jij ook. En je hoeft niet alles te doen als er een paar gezonde handen en hoofden aanwezig zijn. Maak het bespreekbaar en eis medewerking als jij voelt dat je tegen je grenzen aanloopt.


Is bovenstaande véél te herkenbaar? 

Vindt je het moeilijk om los te laten? Plof je doodop op de bank elke avond?


Dan is opnieuw leren voelen de eerste stap naar een energieker leven. Doe mee aan de workshop Mindful Chocolade proeven op 27-11-2019. Daarin ga je samen oefenen en leer je technieken die je elke dag kan gebruiken.

    Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.