•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Chronische vermoeidheid? Eet magnesium, geen chocolade

Ben je vaak vermoeid? Of voel jij je futloos? Wist je dat vermoeidheid niet alleen veroorzaakt wordt door slaaptekort? In deze blog lees je hoe je vermoeidheid kunt voorkomen door middel van voeding.

Een powernap is niet altijd de oplossing!

Regelmatig een dutje doen of lang slapen hoeven niet persé vermoeidheid te voorkomen, er kunnen ook andere oorzaken zijn. Dit zijn bijvoorbeeld een tekort aan vitamines en mineralen of een slechte weerstand. Met name een tekort aan magnesium, ijzer, vitamine B of vitamine C kunnen er voor zorgen dat jij je regelmatig vermoeid of futloos voelt.

Waarom leidt een gebrek aan vitamines en mineralen tot vermoeidheid?

Eten is zeer belangrijk in ons leven, puur omdat voeding de nodige energie levert. Ons lichaam heeft een ingebouwde batterij en deze wordt gedurende de dag aangevuld door middel van voeding, rust en ontspanning. Als deze batterij slecht wordt opgeladen, is futloosheid één van de gevolgen. Op de lange termijn kan dit ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken.


Je kunt jezelf dus fit eten. Met de juiste voeding geef jij je lichaam de voedingsstoffen om tekorten aan te vullen en reserves op te bouwen. Op een gezonde manier wordt de batterij weer opgeladen, hierdoor heb je weer energie om jouw werk te doen.

Wat moet je wel en wat moet je niet eten?

Niet:

- Kant-en-klare producten: hierin zitten weinig goede voedingsstoffen;

- Suikerrijke producten: deze geven je tijdelijk het gevoel dat je energie hebt, je verbrand alleen de suikers niet! Hierna krijg je een dip en heb je weer behoefte aan suikerrijke producten;

Wel:

- Groene groenten;

- Volkoren granen: zowel groene groenten als volkoren granen bevatten veel magnesium.

Is de Schijf van 5 voldoende?

Nee, de Schijf van 5 is niet geschikt om vermoeidheid tegen te gaan. De Schijf van 5 mist namelijk een aantal belangrijke voedingsgroepen zoals knollen en gezonde zoetmakers (bijvoorbeeld gedroogd fruit). Gebruik ook minder brood, meer groenten en voeg noten en vitamine D toe! Zelf gebruik ik graag de voedingspiramide van PUUR GEZOND.

Waarom eten vrouwen veel chocolade? 

Veel vrouwen hebben regelmatig een tekort aan magnesium, het lichaam schreeuwt in dat geval om magnesium. Chocolade bevat een grote hoeveelheid magnesium, vandaar dat vrouwen gek zijn op chocolade. Helaas bevat de chocolade van tegenwoordig niet de hoeveelheid magnesium die we nodig hebben.


Heb jij last van vermoeidheid en voel jij je regelmatig futloos? Neem dan vrijblijvend contact op en samen kunnen we zoeken naar een oplossing!

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.