•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Thuischecker: Hoe is je huis ingericht op eten?

Gezond eten is niet alleen letten op WAT je eet, maar ook HOE je iets eet.

Hieronder vindt je 3 simpele checks die je thuis kan doen die een grote impact kunnen hebben op de eetgewoonten thuis.

1. Hoe groot is het glas?

Kinderen hebben per dag tussen de 1 en 1,5 liter vocht nodig. Hiervan komt tussen de 300-450 milliliter (ml) van zuivel af. Dit betekent dat er nog een aantal glazen over blijven per dag.

Vandaag ga ik het niet hebben over wat het beste is om te drinken. Ik wil het hebben over de grootte van het glas bij jullie thuis. Hoeveel ml past er in? Hoe groter het glas, hoe meer calorieën er in zitten.

Een voorbeeld met cola:

1 glas van 150 ml levert 63 calorieën op (= 4 suikerklontjes)

1 glas van 200 ml levert 84 calorieën op (=5.25 suikerklontjes)

1 glas van 250 ml levert 105 calorieën op (= 6.5 suikerklontjes)

Hetzelfde geld ook voor de toetjes. Hoe groot zijn de schaaltjes eigenlijk? Zitten ze vol bij 150 ml of kan er met gemak het dubbele in?

De check: Controleer de maat van de glazen en toetjesschalen die worden gebruikt en pas deze aan naar een kleiner formaat.

2. Wat gaat er in de pan? Let op de verhoudingen

Eenpansgerechten zijn snel en gemakkelijk te maken en een prima warme maaltijd. Wokgerechten met rijst of couscous, pastagerechten of (Mexicaanse) bonenschotels om een paar voorbeelden te geven.

Maar hoeveel gaat er eigenlijk in de pan? Gebruik je 1 zak groenten van 450 gram voor 4 personen dan komt je kind niet aan de aanbevolen 150 gram (en jij niet aan je aanbevolen 250 gram).

En hoeveel pasta wordt er gekookt? Pasta en rijst groeien 3x in volume tijdens het koken.

Een 1/2 pak macaroni van 250 gram ongekookt wordt dus 750 gram gekookt. Daar kun je flink wat borden mee vullen!

De check: Meet de hoeveelheden af voordat ze in de pan gaan (en maak eens een maaltijd waar je de verhoudingen aanpast en er meer groenten in gaan dan rijst, pasta of couscous).

3. Waar staat het snoep?

Staat thuis het snoep in het zicht? Binnenkort is het alweer Pasen en dat gezellige schaaltje paaseitjes op tafel is moeilijk te weerstaan. Vooral kinderen zijn heel gevoelig voor het zien van eten of andere mensen zien eten. Bewaar snoep dus bij voorkeur buiten het zicht.

De check: Open thuis de voorraadkast en kijk of je direct de koekjes, snoep en snacks spot. Gebruik een ondoorzichtige trommel of doos waarin alles gaat. Verplaats de locatie van het snoep naar een plek die niet direct te zien is.

Vragen? Laat van je horen!

Vragen over je eigen eetgewoonten? Heb je een kind die vaak klaagt over buikpijn of wil je weten of je het thuis goed doet op voedingsgebied?

Bel of app naar 06-10149103;

stuur een e-mail of maak direct een afspraak via de WebAgenda

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.