•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

10 manieren om snel en gemakkelijk je suikerinname te minderen – deel 2

In deel 1 keken we vooral naar wat je NIET in huis wilt halen of wilt doen door o.a. kritisch de etiketten te controleren. Nu gaan we de focus verleggen naar wat je juist WEL in huis willen halen en wat je wel wilt gaan doen om je suikergebruik succesvol blijvend te minderen.

6. Eet puur en onbewerkt

De simpelste en beste manier om je suikerinname te verlagen! Want onbewerkte producten kunnen nooit teogevoegde suikers bevatten!

7. Eet meer eiwitten bij de maaltijden (en tussendoor)

Eiwitten zorgen voor een goede maagvulling en vertragen de vertering. Zo blijf je langer vol en heb je minder snel trek. Ook voorkom je suikerdippen waardoor je verleidingen beter kan weerstaan (zie punt 4 in de vorige blog). Heb je wel trek? Let er dan op dat je tussendoortje eiwitten bevat of voeg deze toe.


Denk eens aan:

  • Partjes appel met pindakaas
  • Een handje noten i.c.m. gedroogde dadels
  • Schaaltje yoghurt / kwark met havermout
  • Boterham / cracker met kaas, vleeswaren  of pindakaas
  • Snoepgroenten met hummus

8. Eet meer vetten

Wist je dat de 2 grootste smaakmakers vetten en suikers zijn? Dus wat doet een producent als een prouct vetarm wordt gemaakt? Die voegt vervolgens suiker toe voor de smaak! Dus wil je je suikerinname beperken, kies dan voor de volle naturel (en onbewerkte) producten.


Eet dus gerust volle yoghurt en kwark en volle Griekse yoghurt. Eet vaker een handje (wal)noten, gebruik zaden/pitten i.p.v. muesli in de yoghurt/kwark, kies voor volvette kaassoorten en proef eens avocado als je dat nog niet hebt gedaan.

9. Zorg voor suikerarme snacks in huis

Ook deze sluit aan op nummer 4 uit de vorige blog: maak het jezelf makkelijker om de gezonde keuze te maken. Soms zijn de simpelste dingen de oplossing. Fruit bijvoorbeeld: je kan fruit van de fruitschaal eten, maar heb je er weleens aan gedacht om druiven bevroren te eten? Als je ze een uurtje in de vriezer stopt dan smaken ze als yoghurtsnoepjes!

Andere suikerarme snacks vindt je onder nummer 7.

10. zeg nooit alleen maar ‘nee’ tegen suiker

Het is makkelijk om door te draven in je aanpassingen. Elk grammetje suiker is er één teveel. Je laat steeds meer achterwege, wordt steeds kritischer. Een mooi streven, maar erg lastig om vol te houden. Kies dus juist daarom ook bewust voor momenten om wél iets suikerrijks te eten of te drinken.
Op bijzondere gelegenheden, een willekeurige woensdagmiddag of als je een dagje uit gaat. Als je iets écht lekker vindt, ga er dan voor. Geniet met volle teugen, maar doe dit kritisch.

 

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.