•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Slim je eetgewoonten aanpassen voor blijvend resultaat

Hoe kleiner de aanpassing, hoe beter het resultaat. Ik kan het zelf weten want ik ben bezig met mijn suikergebruik in de koffie te minderen. Sinds ik ben gestart met koffie drinken is er altijd suiker in gegaan. In het begin ook koffiemelk maar dat is al jaren niet meer het geval. Maar die suiker, die was gewoon nog te lekker om ook te laten staan.

Ook was het mooi om op het spreekuur de reactie van mensen te zien als ik (demonstratief) suiker in mijn koffie deed nadat ze zelf schoorvoetend toegaven dat ze zelf suiker in de koffie of thee gebruikten.

Maar goed, ik wilde wel eens weten of ik mij toch kan aanleren om helemaal zonder suiker koffie te drinken. Maar in kleine stapjes.

Want in 1x helemaal stoppen kon ik al wel raden: dat werd 1x en daarna niet meer. Maar mijn suikergebruik eerst halveren. Dat gaat nu al weken goed!

Nu ben ik zover om ook het laatste beetje suiker te laten staan. En weet ik zeker dat het makkelijker zal zijn om vanaf nu zwarte koffie te drinken omdat ik al weken succesvol mijn suikergebruik heb geminderd.

Hieronder een paar andere tips om met kleine aanpassingen je eetgewoonten om te buigen naar een beter alternatief.

Suikerrijke dranken laten staan

Suiker is een smaak waaraan je gewend raakt maar gelukkig ook kan afleren. Ga i.p.v. frisdranken of vruchtensappen niet alleen maar water drinken, maar kies eerst voor een zelfgemaakte ranja. Zo bepaal je zelf de smaak door de hoeveelheid limonadesiroop die je gebruikt en scheelt het toch al suiker.

Ben je meer van de bubbels? Kies dan voor de SPA Touch en laat de light frisdranken staan. Die laatste zijn namelijk net zo zoet als de suikerbevattende soorten en ongezond voor je darmflora.

Koffiegebruik minderen

Ben je gewend om achter elkaar 2 kopjes koffie te pakken? Ga  minderen naar 1 kopje koffie en vervang de andere naar thee, water of iets anders zoals zuivel.

Zoet beleg op je brood weglaten

Een boterham met zoet veranderen in hartig is een compleet ander smaakpalet wat je direct al tegen kan staan. Kies i.p.v. vleeswaren of kaas als alternatief voor pindakaas, vers fruit, hummus, sandwichspread, of tartex.

Meer groenten eten

Hoe eet je meer groenten? Verdeel ze over de dag! Beleg je boterham met kaas met een tomaat; neem een kleine salade erbij; eet snackgroenten tussendoor en zet naast de chips ook olijven en augurk.

Eet smakelijk!

Stephanie 

Heb je vragen n.a.v. deze blog? Neem contact met ons op of maak direct zelf een afspraak als je hulp zoekt voor het veranderen van je eigen eetgewoonten.

Postadres

Diëtistenpraktijk Salus
Noorder Koeslag 58
8131 VP Wijhe
0570-510074

Aangesloten bij

Kwaliteitsregister Paramedici
nvd.jpg

Voeg me toe!