•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Slanker de Ramadan doorkomen

Een van de leuke dingen van werken als diëtist is dat je allerlei mensen tegenkomt en veel leert over andere culturen en religies.

Zondag 5 mei begint de Ramadan: De vastenmaand voor moslims waarin 30 dagen lang van zonsopgang tot zonsondergang wordt gevast.

Door het vasten leert men onder andere discipline en zelfbeheersing. Voor moslims die zwanger, ziek of kind zijn is het niet verplicht om mee te doen en wordt het zelfs ook afgeraden.

Voor zonsopgang en na zonsondergang mag wel worden gegeten en gedronken. Er wordt dan ook vaak uitgebreide maaltijden op tafel gezet. Door het afwijkende eet- en leefpatroon is er wel en groter risico op gewichtstoename.

De Ramadan valt dit jaar in de zomer periode. Dit betekend dat lange dagen waarin word gevast. Wil je tegelijkertijd werken aan je gewicht dan zijn er veel valkuilen waar je rekening mee moet houden.

De beste eetgewoonten tijdens de Ramadan

Hieronder staan de belangrijkste tips die je kan gebruiken.

Let er op dat je:

  • Elke dag ontbijten. Als je weinig trek hebt door het vroege tijdstip gebruik dan een beker zuivel, eet een stukje fruit of iets anders kleins
  • Drink veel water in de ochtend en avond
  • Vervang brood door groenten: Dip wortels of selderij in de hummus i.p.v. brood. Vul koolbladeren i.p.v. tortilla’s
  • Beperk het gebruik van rijst / tarwe / bulgur gerechten
  • Probeer de maaltijden uit 70% groenten te laten bestaan en vul de overige 30% in met gerechten van bonen, zuivelproducten en vlees
  • Kies voor producten die veel vocht bevatten. Zo sla je 2 vliegen in 1 klap (je vocht- en je voedingsinname) Denk aan maïs, komkommer, aubergine, selderij, asperges, spruitjes, kool en andere spruitachtigen
  • Blijf bewegen. Je voelt je misschien minder fit maar schakel dan een tandje terug en voorkom dat je op de bank gaat hangen
  • Als maaltijden zwaar vallen en een opgeblazen gevoel geven kan dat komen doordat maag slecht reageert op de lange tijd tussen de maaltijden. Gebruik dan kruiden die de spijsvertering stimuleren. Dit zijn onder andere: cayennepeper, gember, kardemom, en kaneel. Een kop verse (ongezoete) muntthee na een maaltijd helpt ook tegen een opgeblazen gevoel en stimuleert je spijsvertering

Ga tijdens de Ramadan vooral niet:

  • Direct starten met een zware maaltijd
  • Alleen in de avond en nacht eten en de maaltijd in de ochtend overslaan. Dit werkt gewichtstoename in de hand. 
  • Alleen zoetigheden eten
  • (Extra) veel (gezoete) thee en/of koffie drinken
  • Veel brood en graanproducten eten
  • (Te) weinig slapen
  • Minder bewegen

Gewicht behouden na de Ramadan

De Ramadan wordt afgesloten met het Suikerfeest, ook wel het Kleine Feest genoemd. Een feest waarbij moslims bij elkaar op visite gaan, elkaar cadeautjes geven en hapjes eten.

In de maand na de Ramadan komen veel mensen weer aan in gewicht. Sommige worden zelfs zwaarder dan voor de Ramadan. 

Als je op het Suikerfeest mee doet en de zoete hapjes beperkt eet zal deze dag alleen weinig effect op je gewicht hebben.

Wel is het aan te raden om in de eerste 1 tot 2 weken na het Suikerfeest de maaltijden over de dag langzaam op te bouwen.

  • Eet vooral veel groenten verdeeld over de dag
  • Let op het gebruik van vet zoals olieën, gebruik het bij het bereiden van vlees of vis maar voeg het niet teveel toe aan andere gerechten
  • Laat gezoete dranken zoveel mogelijk staan
  • Bouw het gebruik van brood langzaam op

 

Heb je merkt dat je er moeite mee hebt schakel dan vooral tijdig een diëtist in

Afbeelding is van Freepik.com 

 

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.