•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Ik ga op reis en ik neem mee...

Hoe het niet moet, maar wel gebeurt

Stel je het volgende voor: je besluit om morgen op vakantie te gaan. Je gaat je koffer pakken.

 

Je weet niet of je naar een warm of koud land gaat, dus je pakt je zomerse outfits, zwemkleding en lange broeken, jas en muts. Wat ga je op je vakantie doen? Een aantal boeken, spelletjes en strandspeeltjes gaan ook mee de koffer in. Een tweede koffer wordt erbij gepakt.

 

Dan is het zover, je gaat op reis! Maar hoe? De auto, trein, een taxi? Ga je op vakantie in eigen land of toch de grens over?

 

Je staat voor je huis op de stoep, bepakt en bezakt met veel te veel spullen. Moe ga je weer naar binnen. De vakantie gaat niet door.

Goedbedoeld maar veel te vaag

Bovenstaande komt absurd over, maar we gedragen ons wel zo als we een gewoonte willen veranderen.

 

Je hebt een goedbedoeld maar vaag idee zoals: ik wil gezonder leven. Maar je maakt vervolgens geen concrete plannen voor hoe je het gaat doen.

 

Wat zie je als gezond vergeleken met wat je nu doet? Waar wil je beginnen? In je voeding, beweging of iets anders?

Hoe je het vanaf nu wel gaat doen

Laten we beginnen met je eetgewoonten.

 

Schrijf een dag op wat je eet en drinkt en hou ook bij of wat je eet door honger is en wat je eet of drinkt uit gewoonte.

 

Vraag je vervolgens af of het nuttige gewoontes zijn (een tomaat op brood bij de lunch) of is het een gewoonte die alleen voor calorieën zorgt (altijd mayonaise op de gebakken aardappelen)?

Wil je iets veranderen? Begin dan klein en simpel. Maak concrete plannen en licht je omgeving in.

 

Stel je wil minder snoepen. Waar begin je? Wat dacht je van het koekje bij de koffie op werk. Je laat deze liggen en zorgt voor een alternatief plan. Wat wil je eten in plaats van het koekje? Een stuk fruit is een goed alternatief. Vervolgens licht je je collega’s in van je voornemen zodat ze weten dat een koekje aanbieden niet meer hoeft. Zo maak je het jezelf ook makkelijker, want je hoeft zo niet telkens nee te zeggen.

De koffietest

Een klontje suiker in de koffie. Waarom doe je dit eigenlijk? Omdat je het lekker vindt? Of is het een gewoonte?

 

Doe eens de koffietest:

Ga 1 week koffie zonder suiker drinken. Na 7 dagen ga je weer terug naar wat je gewend was. En? Hoe smaakt het? Waarschijnlijk is de koffie veel te zoet en helemaal niet lekker. Gefeliciteerd, je hebt een nieuwe gezonde gewoonte!

 

Op deze manier kun je elke gewoonte analyseren. Je ontdekt wat je nu écht lekker vindt en waarmee je prima zonder leven kan.

 

Dit kun je ook doen met gewoontes die niets met eten te maken hebben. Hoeveel beweeg je op een dag? Hoe veel tijd besteedt je aan je smartphone? Slaap je wel genoeg?

 

Veel succes met je nieuw leven!

Heb je vragen naar aanleiding van deze blog? 

Of wil je een afspraak maken? Je mag bij ons altijd geheel vrijblijvend langs komen voor een kennismaking om te bespreken of wij je de beste begeleiding kunnen geven. 

Neem dan vooral contact op en stel je vraag.

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.