•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Onrust en emotie-eten - Wat probeert je lichaam je te vertellen?

Als Emotie-eten de Baas-specialisten zien we veel mensen die opnieuw moeten leren naar hun lichaam te luisteren.

Tijdig lichamelijke signalen herkennen en op reageren kan verrassend vaak al het extra eten door emoties verminderen.

Als eerste zijn er de 4 basisbehoeften van het lichaam.

Wat zijn de 4 basisbehoeften?

Dit zijn:

  • Drinken
  • Eten
  • Liefde / Verbondenheid
  • Rust / Slaap

 

Elke basisbehoefte heeft een duidelijk signaal, namelijk:

  • Dorst
  • Honger
  • Alleen voelen 
  • Gapen / Moe voelen

 

Maar wist je dat er daarvoor al een ander signaal wordt afgegeven door je lichaam? Een signaal wat moeilijker te interpreteren kan zijn maar er wel is.

Er is namelijk … iets.

 

Je weet niet goed wat er is. Maar er is iets. Je merkt je dat je heen en weer zit te schuiven op de bank; je wil wat met je handen doen. Je moet iets doen maar wat? Je wil juist ontspannen!


Dit signaal wordt vaak benoemd als “onrust”. 

Wat is die onrust?

Je lichaam die vraagt om je aandacht omdat een basisbehoefte snel aandacht nodig zal hebben.

 

  • Je hebt nog geen dorst, maar je lichaam merkt al een licht vocht tekort op.
  • Je maag knort nog niet, maar honger gaat snel komen
  • Je voelt je niet eenzaam of alleen, maar je lichaam heeft wel al behoefte aan verbondenheid
  • Je gaapt nog niet, maar de behoefte aan rust is er al wel


Dus wanneer je onrust ervaart, wat doe je dan?

 

Veel mensen hebben zich aangewend om altijd eerst naar eten te grijpen. Maar wanneer de behoefte van je lichaam vocht is, zal de onrust blijven.

 

De vraag is tenslotte niet beantwoord. Dus was je doet is niet wat je lichaam van je nodig heeft.

 

Maar wat dan wel?

De uitnodiging aan jou

Ervaar jij ook geregeld onrust? Grijp je dan ook uit gewoonte naar eten? En blijft de onrust aanwezig? Ga onderzoeken welke basisbehoefte je aandacht nodig heeft. Je lichaam probeert je iets duidelijk te maken, maar wat?

 

Dus wat ga je doen? Ga elke basisbehoefte langs en geef deze de nodige aandacht. Ervaar je een afname van onrust? Dan ben je op de goede weg!

Wat brengt deze oefening je nog meer?

Wanneer je beter leert naar je lichaam te luisteren dan kun je deze oefening op elk moment van de dag inzetten.

Leren sneller op je basisbehoeften te reageren en zo sterkere signalen voorkomen is een belangrijk onderdeel om emotie-eten beter in de hand te krijgen.

Heb je veel moeite met deze oefening? Dan kan het Emotie-eten Intensief traject voor je de uitkomst zijn! Vraag om een vrijblijvende kennismaking via het contactformulier.

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.