•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Kom van je buikklachten af door de KonMari methode

Als Netflix kijker kun je de serie ‘Tidying up with Marie Kondo’ begin 2019 onmogelijk hebben gemist. Deze opruimexpert met haar unieke eigen methode, boeken en serie was/is helemaal hip.

Wie kreeg bij het zien van de serie geen kriebels om alles op te ruimen? Ik wel!

KonMari in het kort

In de KonMari methode ga je opruimen volgens de categorieën ‘kleding’, ‘boeken’, ‘papierwerk’, ‘diversen’ en ‘sentimentele waarde’. Per categorie vraag je je bij elk artikel af ‘does this spark joy? (word ik hier gelukkig van?)’ en is het antwoord ‘nee’ dan gaat het de deur uit. Zo werk je systematisch elke categorie langs. Alles wat blijft krijgt een vaste plek in het huis. Door alleen te houden waar je écht blij van wordt creëer je ruimte, letterlijk en figuurlijk, in je huis en in je hoofd. Een prettige bijkomstigheid van de KonMari methode is dat je ook kritischer kan worden in wat je in huis wil halen aan nieuwe spullen.

En nu vraag je je af: Leuk die methode, maar hoe werkt KonMari in hemelsnaam tegen mijn buikklachten?

1. Wat ga je weggooien: Laat je darmen het opruimwerk doen

De darmen doen iets interessants als er voor 3-4 uur geen eten te verteren valt: Ze gaan opruimen!

Dit heet het Migrerend Motorisch Complex (MMC) en deze term mag je meteen vergeten want het gaat om het resultaat: alle laatste resten van het eten, vezels dode darmbacteriën en ongewenste darmbacteriën enz. worden naar de dikke darm gestuurd.


Het resultaat: een schone spijsvertering!


Maar... hoeveel tijd heb jij tussen je eetmomenten? En wanneer is je laatste eetmoment van de dag?


Wanneer de darmen geen kans krijgen hun opruimwerk te doen, dan krijg je rommel. En de darmen zijn een slim orgaan. Die niet houdt van rommel. Dus welke klachten heb je? Buikpijn? Moeizame stoelgang? Of juist diarree? Overmatige gasvorming en een opgezette buik? Grote kans dat deze klachten komen door de ongewenste bacteriën die kans hebben gehad zich te vermenigvuldigen!


Beperk dus eens het aantal eetmomenten, eet zeker niet meer na 20.00 en laat je darmen hun werk doen.

2. Wat mag blijven: Does it (=food) spark joy?

Wat je eet bepaald de gezondheid van je darmflora. Vervang dus suikerrijke en bewerkte producten door de vezelrijke en onbewerkte tegenhangers en er gebeurt iets fantastisch: Je gaat je gezonder en fitter voelen! Dit komt omdat je de gewenste darmflora aan het voeden bent. Diezelfde darmflora gaat dan voor jouw aan het werk door vitamines te maken en je weerstand te versterken. Daar wordt je toch blij van?

3. Alles een vaste plek: ritme, reinheid en regelmaat

Of rust, reinheid en regelmaat zoals de oude term gaat. De spijsvertering houdt hier erg van omdat het zijn eigen biologische klok volgt. Door ploegendiensten, uitslapen en te lange avonden raakt je spijsvertering uit balans. Door bewust in een gezond(er) ritme te leven ondersteun je je lichaam erin.


Buik blij, jij blij.

Kom je er zelf niet uit? Dan helpen we je graag verder. Maak een afspraak en ruim je buik op!

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.