•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Voedingsadviezen bij herstel van COVID-19: Deel 1

Ben je (ex-)coronapatiënt? Optimale voeding en beweging is op dit moment essentieel voor je herstel. Voldoende energie is nodig om je gewicht te stabiliseren en (verdere) gewichtsafname te voorkomen.

 

Voldoende eiwitten helpen de spiermassa zo veel mogelijk in stand te houden en tijdens de revalidatie weer op te bouwen. Kies daarom voor energie- en eiwitverrijkte producten! maar wat zijn de beste keuzes voor je?

 

Wij geven hier een aantal tips.

 

Eerste herstelfase: Klachten

Ben je net herstellende? Over het algemeen komen de volgende klachten voor:

 

  • verminderde eetlust
  • benauwd en kortademigheid
  • extreme vermoeidheid
  • misselijk


Wanneer je eetlust aanzienlijk is verminderd is het ook mogelijk om smakelijke energie- en of eiwitverrijkte producten zoals drinkvoeding, eiwitpoeders of bouwsteentjes te gebruiken voor extra energie! Wil je weten welke voor je geschikt zijn? Neem dan contact met ons op!

Tweede herstelfase: ondervoeding tegengaan

In de tweede fase is het vooral van belang om tekorten aan te vullen en blijvend gewichtsverlies tegen te gaan. De aanpak hangt af in welke mate je mogelijk ondervoed bent.

LET OP: Ook als je overgewicht of obesitas hebt kun je ondervoed zijn of raken als gevolg van het Covid-19 virus! De focus van de adviezen ligt met name op je eiwitinname vanwege het grote spiermassa verlies.

 

Via deze link kom je bij een eiwittabel waarin je verschillende producten kan vergelijken.

 

Voedingsadviezen bij herstel na corona

  • Eet liever 6 (kleinere) dan 3 grote maaltijden. Zorg dat er bij elke maaltijd een eiwitbron (of extra eiwit) wordt gebruikt. Bijvoorbeeld een gekookt ei, handvol ongezouten noten of een schaaltje (150 ml) yoghurt of kwark.
  • Is er nog sprake van benauwdheid en vermoeidheid? Kies dan voor zachte en vloeibare producten (indien nodig met een rietje). Denk bijvoorbeeld aan een smoothie van yoghurt met fruit, soep (dip je brood hierin), pannenkoeken of aardappelpuree bij de warme maaltijd.
  • Houd tijdens je herstel rekening met de consistentie (dikte) van de voeding. Door de consistentie van je voeding aan te passen kan het eten gemakkelijker gaan. Denk bijvoorbeeld aan dun vloeibaar, vloeibaar, dik glad vloeibaar, gemalen of zacht voedsel. Dit verschilt per persoon en per klacht. Kom je er zelf niet uit? Neem dan zeker contact met ons op!
  • Houd rekening met je eigen smaakvoorkeuren. Ben je normaal een echte broodeter maar krijg je het nu niet weg? Blijf niet doormodderen maar zoek alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan een bord brinta of havermout met melk. Rooster of maak een wentelteefje van het brood, mogelijk dat dit helpt. Neem vooral iets wat je op dit moment het meeste aanstaat. Uiteraard is het wel van belang dat je de juiste voedingsstoffen dagelijks binnenkrijgt. Ook daarbij kunnen wij je helpen.
  • Als beweging weer mogelijk is, vergeet dan niet om na je inspanning extra eiwitten te gebruiken. Je lichaam en spieren moeten herstellen en opbouwen. Daarnaast heb je mogelijk flink wat spiermassa verloren toen je ziek was. Door een goede ‘herstel’ maaltijd te nemen zorg je voor spierherstel en spieropbouw. Denk bijvoorbeeld aan een schaaltje (200 ml) magere kwark met 2 eetlepels muesli en een halve banaan. Of een boerenomelet van 2-3 eieren met stukjes paprika, champignons en tomaat.

 

Twijfels? Vragen mag altijd! 

Weet je niet goed of jij of een familielid in aanmerking komt voor bijvoeding? Wimpelt je ouder / partner het idee van een voedingsadvies af omdat ze het eten al zo lastig vinden?

 

Neem dan zeker contact op en laat ons weten waar jij je zorgen over maakt! Wij zijn getraind in het herkennen van de signalen die op ondervoeding wijzen en we weten welke adviezen werken bij een slechte eetlust, misselijkheidsklachten en meer!

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.