•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Herfst: Seizoensgroenten die je een keer moet hebben gegeten!

Als echt herfstkindje ben ik dol op dit seizoen! De bladeren die verkleuren; stormachtig weer en lekker onder de dekens liggen waneer het buiten regent... zalig! Met de seizoensgroenten die ook weer in de winkels liggen maak je mij ook erg blij, want hiermee maak ik mijn favoriete stoofpotjes, chutneys en ovengerechten.

Hieronder de seizoensproducten die je toch echt een keer moet hebben gegeten!

De aardpeer

Dit kleine knolletje heeft wat weg van een gemberknol en is zoetig van smaak. De aardpeer is rijk aan ijzer, fosfor,  vitamine B1 en inuline. Die laatste is goed voor de darmwerking, maar voor sommige mensen iets te goed! Eet er dus niet teveel van als je gevoelig bent voor gasvorming. Of wijzig je plannen voor de rest van de avond.

Dit recept van de Hippe Vegetarier is leuk om kennis te maken met de aardpeer.

Koolraap

Koolraap wordt vaak verward met de knolraap. Ik geef toe dat ook ik regelmatig weer moet opzoeken wat het verschil ook alweer is, maar het ezelsbruggetje wat bij mij werkt is het formaat. De koolraap weegt gemakkelijk een kilo, dus ‘die groeit als kool’! De koolraap is rijk aan calcium, bètacaroteen, vitamine C en kalium. Prima voor de weerstand dus.

Gebruik koolraap in stamppotten ter vervanging van aardappelen wanneer je koolhydraatarm eet. Je kan er ook frietjes van maken.

Dit recept met rozijnen en couscous is aan te raden als je koolraap teveel associeert met tot snot gekookte prut. 

Pastinaak

De pastinaak is al een stuk bekender geworden in de afgelopen jaren, maar ik hoor toch nog teveel van mensen dat ze het nog niet aandurven om uit te proberen. Jammer, want deze zachtzoete knol kun je overal in verwerken: meestampen in een aardappelpuree, wokken met paprika en ui of meepureren in een soep. Pastinaken zitten vol met ijzer, kalium, calcium, foliumzuur en vitamine E en C.

Maak een dit simpele soepje, lekker met een sneetje brood met kruidenboter. 

Pompoen

Door Halloween is de pompoen natuurlijk niet te negeren in de herfstmaanden. Ik ben er dol op! Soep, muffins, ovengerechten. Als ik een pompoen in huis heb, dan gaat die erin! Qua voedingswaarde komt de pompoen het ‘slechtse’ uit de bus met een beetje vitamine A, B1 en kalium. Bereide pompoen is verder wel zeer laag in koolhydraten terwijl die wel een zoete smaak heeft.
Dus ben je een zoetekauw maar wil je lettten op je suikergebruik dan is de pompoen een goede keuze.
Tip! Wil je pompoensoep maken? Laat de schil dan gewoon zitten, deze wordt net zo zacht als de rest en pureer je zo mee.  

Hier een link naar een recept met pompoen en runderbraadworst.

Schorseneren

Schorseneren zijn niet bepaald populair door het kleverige sap wat tijdens het schillen vrijkomt. Ze schillen onder stromend water of keukenhandschoenen aandoen van te voren is dan aan te raden. In schorseneren zit kalium, magnesium, calcium, fosfor en ijzer.

Eet schorseneren eens met kabeljauw!

 

Heb je vragen n.a.v. deze blog? Maak een afspraak of, als deze blog naar meer smaakt, doe mee met een van onze geplande kookworkshops of vraag een kookworkshop aan huis aan!

Wil je langs komen voor een persoonlijk gesprek? Klik dan hier. 

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.