•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

RECEPTEN: 3x HARTIGE havermoutpap

Havermoutpap is mijn favoriet ontbijt / lunch in de wintertijd (of in de zomer op de koelere dagen). Lekker warm, zowel de kom (om je handen aan te kunnen warmen) als de inhoud (zo fijn wanneer je buik langzaam opwarmt).


Nu heb ik allerlei zoete varianten al gehad, maar toen ik een HARTIGE versie tegenkwam, moest ik even wennen aan het idee.


Hartig? Smaakt dat wel?

 

Jazeker! Het IS even wennen, maar dat is thee met de smaak CHOCO ook. 

 

Hier mijn top 3 HARTIGE havermoutrecepten die je een keer moet hebben geprobeerd.

 

Proloog: Havermoutpap maken

Ik maak zelf havermoutpap met amandelmelk en met behulp van de magnetron. Met ongeveer 200 ml melk en 50 gram havermout (om en nabij, ik gebruik de losse pols methode).

Vervolgens de magnetron op 80% / 800 Watt voor 2-2,5 minuten en ik heb een voor mij perfecte havermoutpap.
Uiteraard geldt: smaken verschillen, dus gebruik je een pannetje? Water of koemelk? Hou je van dunne pap of dikke pap? Niets is verkeerd!

1. Havermoutpap met pindakaas en kaneel

Pindakaas en kaneel combineert FANTASTISCH! Ik ontdekte deze smaakcombinatie door deze pindakaassmaak van DE Pindakaaswinkel.


Dus maak eens havermoutpap met een lepel pindakaas erdoor. Verwarm het samen in de magnetron (zo smelt de pindakaas en is het makkelijker te mengen), voeg daarna kaneel toe, eventueel een beetje kardemom als je ervan houdt.


Ook erg lekker met nog een banaan toegevoegd of blauwe bessen. 

2. Havermoutpap met kaas en kliekjes groenten (en ei)

Maak je dit voor het eerst? Kies dan voor de kaassoort die je sowieso lekker vindt.

Bevalt dit? Probeer dan eens:

  • zachte witte geitenkaas
  • cheddarkaas
  • Zwitserse strooikaas of
  • een lepel Heks’nkaas uit


Gebruik een kliekje groenten van de warme maaltijd van de vorige dag zoals:

  • Champignons
  • Aubergine
  • Sperziebonen
  • Broccoli
  • Wortels
  • Rode biet

 

En vergeet de peper en zout niet


Optioneel: een eitje (gebakken of gekookt)

Bereidt de havermout zoals je gewend bent. Verhit ondertussen de groenten in een pan met olie. Voeg de gesnipperde kaas toe aan de havermout, goed doorroeren, meng vervolgens de groenten erdoor. Eet smakelijk!


Moet je er even op kunnen teren? Voeg dan een gekookt of gebakken eitje nog toe.

3. Havermoutpap Thaise variant

Hou je van de Thaise keuken? Dan kun je alle kanten op met deze havermoutpap afhankelijk van wat je in huis hebt. Lekker met een beetje sojasaus, verse gesnipperde gember, kokosmelk en chilipeper.

Bereidt de havermoutpap met kokosmelk (en eventueel een snufje zout, dit hoeft niet wanneer je sojasaus gaat toevoegen) in plaats van je gewone melkvariant.


Voeg vervolgens een schijfje fijngesneden verse gember toe, of wanneer je wel meer te doen hebt, een snufje gemberpoeder, chilivlokken naar smaak en koriander. Hoef je niemand te spreken dan kun je ook knoflook toevoegen.


Een lepeltje sojasaus erbij (of ketjap) en klaar! Heb je verse bosui dan is 1-2 eetlepels fijngesnipperd van het groene deel erbij door mengen een aanrader.


Of wat dacht je van een lepel seroendeng als topping? 

 


Wat is jouw favoriete versie van hartige havermout?

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.