•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Nog 2 (harde) waarheden die je zal moeten accepteren voor een gelukkiger en gezonder leven

Lees hier deel 1 als je die hebt gemist.

3. Als je je lichaam behandelt als een vuilnisbak, dan moet je niet raar opkijken dat je eruit gaat zien (en ruiken) als een vuilnisbak.

Eten weggooien? Dat kan ECHT niet! Dus die laatste aardappel eet je op ook al zit je vol; de hele week na je verjaardag staan ‘s avonds nog chips en snacks op tafel want je had toch weer teveel gekocht; die laatste 2 koekjes in de rol at je ook maar op, dan is de verpakking in ieder geval leeg. En elke reep chocolade waar je aan begint eet je op ook, ook al eindig je (weer) met een misselijk gevoel.

De waarheid:

Als je telkens weer eten naar binnen blijft werken i.p.v. het weg te gooien (want weggooien is ‘zonde’) zul je nooit leren een gezonde relatie met eten te ontwikkelen om blijvend af te vallen in gewicht.


In plaats daarvan blijf je zitten in de cyclus van lijnen-aankomen-lijnen-aankomen enz.
En hoeveel kilo’s heeft je dat opgeleverd?

4. Ik vind nu eenmaal alles lekker

Pindakaas op brood? Lekker, doe maar er direct drie! Een traktatie op het werk? Daar kun je toch geen nee tegen zeggen? s’Avonds een makkelijke maaltijd, want je had zo’n zin in patat! Wat is je favoriete traktatie? Je vindt ALLES zo lekker!

Je bent een volwassene, geen kind van 3 jaar. Dat je iets lekker vindt betekend niet dat je alles gedachteloos naar binnen moet werken. JUIST als volwassene ben je prima in staat beslissingen te maken. En daarbij hoort ook af en toe NEE zeggen.

De waarheid:

Gedachteloos eten is verleden tijd, je zal toch echt moeten gaan nadenken over je keuzes.


Nu een snack betekent later in de week geen snack. Dus welke vindt je belangrijker?


Nu ja zeggen tegen een stuk taart betekent op het feestje morgen nee zeggen. Wat wil je?


En als je spijt hebt van je keuze? Waar komt die spijt vandaan? En wat ga je de volgende keer anders doen? 

Hoe nu verder?

Of je nu jezelf in één of meerdere van bovenstaande punten herkend maakt niet uit, maar wat ga je ermee doen? Jezelf vooral erg zielig vinden? Of accepteren dat het leven niet zo maakbaar is als we ons graag voorspiegelen?

Nog meer waarheden:

1. Veranderingen maken heeft tijd nodig, gun jezelf om die tijd te nemen die nodig is.

2. Veranderen GAAT energie en inzet van je vragen, dus hou daar rekening mee in je weekplanning.

3. Het zal ook niet altijd even goed gaan, en dat is okee. Pak de draad elke keer opnieuw weer op.

4. Als je steeds dezelfde fout maakt is ook okee, slaap er een nachtje over en denk na over wat er is gebeurd. Probeer eens iets anders uit.

5. Het hoeft niet perfect te gaan, ‘goed genoeg’ levert ook resultaat op.

6. Durf buiten je comfortzone te stappen. Doe die proefles Thaiboxen / Bootcamp / Aquafloaten waarover je twijfelt. Je leert in het ergste geval dat het niet je sport is. En in het beste geval heb je een nieuwe sport die je hartstikke leuk vindt!

 

Het leven is nooit 'af'. We zijn nooit uitgeleerd. We blijven groeien en ons verder ontwikkelen.
Op sommige vlakken gaat het je makkelijker af dan andere. Hulp inschakelen mag in alle gevallen want je hoeft het niet alleen te doen.

Dus blijf je tegen problemen aanlopen? Kom dan langs op het spreekuur en we gaan samen onderzoeken wat je nodig hebt.

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.