•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

2 (harde) waarheden die je zal moeten accepteren voor een gelukkiger en gezonder leven

1. Afvallen zal op z’n best veel langzamer gaan dan je bent gewend

Vergelijk jij jezelf nog steeds met 10 / 20 jaar geleden? Toen hoefde je maar 1 week niet te eten en je viel zo 5 kg af. Dat was toch zo veel gemakkelijker dan hoe het nu gaat.

Nu moet je niet alleen letten op wat je eet, je moet ook nog eens 3x per week sporten. En na 4 weken buffelen ben je ‘slechts’ 1,5 kg kwijt. Waar doe je het dan voor? Je ploft op de bank met een zak chips. Laat ook maar.

Herkenbaar? Bovenstaande scenario staat in de top 5 van de ‘klachten’ die ik het meeste hoor in de spreekkamer: “afvallen gaat nu zoveel langzamer dan in het verleden”.

Maar natuurlijk gaat het langzamer!
Je bent geen 30 meer maar 50 jaar oud, dus je zal ook niet meer gaan afvallen als een dertiger.

De waarheid:

Je lichaam verandert, en daarmee ook de werking van je lichaam. Afvallen zal langzamer gaan maar je kan nog steeds je doel halen mits je het huidige tempo van je lichaam accepteert en ook respecteert.
Boos worden dat het vroeger zoveel makkelijker ging levert niets op behalve frustratie. En die energie die je geeft aan je frustratie kun je vast beter in andere zaken steken.

2. Om het gewenste resultaat te krijgen moet je aan de bak!

Dus je wilt afvallen? Mooi! Gezond eten in combinatie met sporten werkt dan goed. Maar wel 3x per week sporten en een combinatie van cardiotraining en krachtsport gaan doen.


Wat zeg je? Je vindt krachtsport niet leuk? En je had deze week ook weinig tijd? Het werd uiteindelijk 1x per week een wandeling van 30 minuten in plaats van 45 minuten? En het eten lukte ook niet zoals je je had voorgenomen want ja, een feestje.


Trouwens, je vindt het resultaat wel tegenvallen. Je had er toch meer van verwacht gezien je toch zó je best hebt gedaan.

De waarheid:

Dat het VOELT dat je erg hard je best hebt gedaan betekent niet automatisch dat je daarmee het resultaat krijgt waarvan jij VINDT dat jij het verdient. Je zal moeten gaan wat NODIG is, hoe saai/lastig/vervelend/oneerlijk je het ook vindt.


Dus wil je niet aan krachtsport doen maar heeft je lichaam het nodig? Dan zul je toch echt gaan starten met krachtsport. Of accepteren dat je je doel niet gaat halen. Wat wordt het?

Hoe nu verder?

Of je nu jezelf in één of meerdere van bovenstaande punten herkend maakt niet uit, maar wat ga je ermee doen?
Jezelf vooral erg zielig vinden? Of accepteren dat het leven niet zo maakbaar is als we ons graag voorspiegelen en er het beste van maken en aangenaam verrast worden?

Nog meer waarheden:

1. Veranderingen maken heeft tijd nodig, gun jezelf om die tijd te nemen die nodig is.

2. Veranderen GAAT energie en inzet van je vragen, dus hou daar rekening mee in je weekplanning.

3. Het zal ook niet altijd even goed gaan, en dat is okee. Pak de draad elke keer opnieuw weer op.

4. Als je steeds dezelfde fout maakt is ook okee, slaap er een nachtje over en denk na over wat er is gebeurd. Probeer eens iets anders uit.

5. Het hoeft niet perfect te gaan, ‘goed genoeg’ levert ook resultaat op.

6. Durf buiten je comfortzone te stappen. Doe die proefles Thaiboxen / Bootcamp / Aquafloaten waarover je twijfelt. Je leert in het ergste geval dat het niet je sport is. En in het beste geval heb je een nieuwe sport die je hartstikke leuk vindt!

 

Het leven is nooit 'af'. We zijn nooit uitgeleerd. We blijven groeien en ons verder ontwikkelen. Op sommige vlakken gaat het je makkelijker af dan andere. Hulp inschakelen mag in alle gevallen want je hoeft het niet alleen te doen. Dus blijf je tegen problemen aanlopen? Kom dan langs op het spreekuur en we gaan samen onderzoeken wat je nodig hebt.

 

 

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.