GASTBLOG Oedeemtherapeut: Heb jij mogelijk lipoedeem?

Wat is Lipoedeem?

Naar schatting heeft 11% van de vrouwelijke bevolking de aandoening Lipoedeem. Maar wat is het eigenlijk? Lipoedeem ( lip = vet, oedeem = vocht) is een aandoening die alleen bij vrouwen voorkomt. Waarschijnlijk spelen hormonen hierin een grote rol.

Bij lipoedeem zijn de vetcellen, van vooral de armen of benen, te groot en te actief. Er ontstaat dan een ongelijke vetverdeling. Vaak ook wel te herkennen aan de ‘paardrijbroek’ benen, de overbloezende enkels, te dikke kuiten of te dikke armen vergeleken met de rest van het lichaam.

Lipolymfoedeem

Als het lipoedeem langer bestaat kan het lymfesysteem overbelast raken: er ontstaat een Lipolymfoedeem. Deze vrouwen ‘zwellen’ vaak op met warmte of aan het einde van de dag. Dit kan klachten geven zoals stuwing en drukpijn.

Bindweefsel

Veel vrouwen met lipoedeem of lipolymfoedeem hebben zwak bindweefsel/steunweefsel en daarbij ook vaak gewrichtsklachten, lage rugpijn,  snel ontstaan van blauwe plekken en krijgen heel snel spierpijn en verzuring. Deze bijkomende factoren zorgen er voor dat er snel overbelasting op treed en een minder snelle genezing (na bijvoorbeeld een verstuikte enkel of een nieuwe knie operatie).

Hoe te herkennen?

Lipoedeem of lipolymfoedeem kan je herkennen aan de verstoorde vetverdeling:

• De kledingmaat van boven scheelt bv. 2 maten t.o.v. de kledingmaat van de broeken
  • Dikke kuiten, brede heupen of overbloezende enkels
  • Er ontstaan heel snel blauwe plekken
  • Spataderen Het drukken/ duwen op de benen of armen is pijnlijk
  • Er ontstaat snel spierpijn of verzuring na sporten of bewegen
  • Sporten of bewegen gaat vaak moeizaam afvallen gaat erg moeizaam
  • Of je valt wel af op je bovenlichaam maar heel weinig op de benen

Wanneer moet je er wat aan doen?

Lipoedeem of lipolymfoedeem gaat nooit vanzelf over, sterker nog: het wordt alleen maar erger als je er niets aan doen.  Dat komt omdat je bij het ouder worden je bindweefsel slapper wordt en de spiermassa afneemt.

Daarom is het van belang vast te stellen óf je het hebt en in welk stadium je zit. Dan kan er een behandelplan op maat worden gemaakt, om zo de klachten te verminderen en verergering te voorkomen.

Een traject bevat vaak de volgende onderdelen:

• Podotherapie bij voet- of enkelklachten
  • Fysiotherapie voor spier- en conditie opbouw
  • Diëtetiek voor een koolhydraatbeperkt dieet
  • Oedeemtherapie voor bindweefsel opbouw
  • Compressietherapie (zwachtelen / elastiekenkous dragen)
  • Coaching voor het verbeteren van het zelfbeeld en acceptatie

Leven met lipoedeem

Naar schatting heeft een enorm aantal van de vrouwelijke bevolking deze aandoening (810.000 vrouwen in Nederland in 2005). Steeds meer vrouwen worden ervoor behandeld, maar een nog groter aantal wordt nog niet behandeld omdat ze niet weten dat ze lipoedeem hebben.

Dit komt omdat het vaak afgedaan wordt als;  ‘je hebt overgewicht’, ‘ik heb altijd dikke benen gehad’ of ‘ik heb nooit goed kunnen hardlopen’.

Terwijl er eigenlijk een aandoening aan ten grondslag ligt! Een aandoening die behandeld kan worden met de juiste therapie en de juiste inzet!

Denk je dat jij lipoedeem hebt of ken je iemand die last heeft dan deze klachten? Wacht dan niet en neem contact op met mij!

Bel of app naar 06-44305402 of stuur een email naar info@lipolymfoedeem.nl

Warme groet,

Marieke voor ’t Hekke,  Oedeemtherapeut, coach en eigenaar Lipolymfoedeem Kliniek te Zwolle.