•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Energie op 0? Laadt jezelf op! Deel 1

Stel je eens het volgende voor:

Je moet nog een uur of 2 à 3 door tot je klaar bent met je werkdag.

Je bent hard aan het werk, flink geconcentreerd bezig. En dan....

 

... is de koek op.

 

Herken je het gevoel dat je opeens 0 energie meer hebt? Dat leeggetrokken gevoel?

 

Hoe hard je ook je best doet, je komt niet meer in de flow die je had en je sleept je door de laatste uren heen.

Koffie drinken of een koek eten? Het geeft een korte oppepper maar je echt weer opladen lukt niet.

Ook thuis kom je er niet meer bovenop. Je ploft op de bank, alle voornemens die je had voor de avond (sporten, wandelen, klussen of aan je hobby werken) zijn weg.

Overspannen? En dan?

Op de kop af 7 jaar geleden ben ik overspannen geraakt. Na een (gelukkig) korte periode kon ik wel weer aan het werk maar ik had veel tijd nodig om weer op mijn oude niveau te komen.

 

Hieronder staan een aantal tips die ikzelf in die periode gebruikte om mij tijdens de werkdag op te laden. Zo kwam ik niet alleen de werkdag beter door maar hield ik ook genoeg energie over om ook van de rest van de avond te kunnen genieten zonder uitgeteld op de bank te ploffen. En dit gun ik jou ook!

 

Hoeveel tijd heb je nodig? Minder dan 1 minuut:

  • Flink uitrekken en de schouders naar achteren rollen. Vooral als je computerwerk doet is dit een must om elk uur te doen.
  • Ga eens goed gapen. Over de functie van gapen gaan verschillende theorieën. Voor mij voelt het verfrissend omdat ik onbewust oppervlakkiger ga ademhalen als ik geconcentreerd aan het werk ben
  • Drink een groot glas water in 1x op. Geen koffie of thee. Water. Als je je na 5-10 minuten voelt verfrissen dan had je een vochttekort.
  • Een variant op de gaap als je in gezelschap bent. Bewust een aantal keren diep in- en uitademen vanuit de buik frist ook op.

 

Hoeveel tijd heb je nodig? 1-5 minuten:

  • Ga opstaan en rek je uit. Armen boven je hoofd en strek ze naar boven en opzij. Zwaai ze ook in cirkels naar voren en naar achteren
  • Ga even naar buiten staren. Doe dit vooral als je in een groene omgeving zit. Groen ontspant.
  • Doe de volgende ademhalingsoefening (In deze omschrijving ga ik uit van de rechterhand):

Je vouwt je wijs-, middel- en ringvinger naar binnen en plaatst ze op je handpalm, je duim en pink wijzen naar buiten (het gebaar voor 'we bellen'). Druk met je rechterduim de rechterkant van je neus dicht en adem vervolgens diep in door je linkerneusgat. Forceer het niet. Houd je adem even vast. Sluit met je rechterpink je linkerneusgat af en laat je duim los. Adem langzaam uit door je rechterneusgat. Wacht even kort en adem weer diep in door je rechterneusgat en houd je adem weer even vast. Druk met je duim je rechterneusvleugel dicht en adem uit door je linkerneusgat. Adem ook weer diep in met je linker neusgat. Dit herhaal je zo lang als je wilt. Ga zonder te forceren je inademingen, je adem vasthouden en de uitademingen langzaam vertragen. Zo ontspan je goed en krijg je ook meer energie.

  • Ga stoelyoga doen 
  • Ga iets klein en gezonds eten: noten / fruit, snoepgroenten met hummus of een gekookt eitje. Drink ook eens een kopje bouillon, dit kan een lekkere opkikker zijn en ook een goede afwisseling voor al het water en thee.

 

Volgende week deel 2 waarin we bespreken wat je kan doen als je jezelf meer dan 5 minuten oplaadtijd gunt.

Blijf je te weinig energie overhouden voor het einde van de dag?
Grote kans dat er dan meer aan de hand is. Een voedingscheck laten uitvoeren is een goede start.

Maak direct een afspraak (tot 20-05-2020 maken we gebruik van videoconsulten) en we zorgen er samen voor dat je gaat bruisen van energie!

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.