•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Ik ga afvallen! Doe je mee? Deel 4 Moeilijke momenten

In de vorige 2 delen kon ik er niet aan toekomen omdat de blogs anders veel te lang zouden worden.

Maar deze week ga ik in op de moeilijke momenten ( die ik vanaf nu als MM noteer) die ik tegen kom in mijn dagelijks leven en hoe IK ze aanpak.


Mijn grootste MM op het moment zijn:

  • Einde van de middag rond 16.00-17.00
  • Een doordeweekse avond, vaak de donderdagavond
  • In het weekend tussen 14.00-16.00
  • Overdag na 2 nachten te korte nachtrust

 

Waarom zijn dit mijn MM? Laten we per MM kijken wat er aan de hand is.

1. Einde van de middag rond 16.00-17.00

Ik werk 4 dagen per week waarbij ik mensen spreek, teksten schrijf, literatuurstudies lees , mail, bel en meer. Tussen 16.00-17.00 ben ik klaar en dan is het op weg naar huis OF bij een thuiswerkdag ga ik voorbereiden op de thuiskomst van de meisjes om 17.00. Ik ben dan moe van de werkdag en heb al trek in eten. Er moet nog worden gestart met koken dus dan is de verleiding om iets uit de kast te pakken groot!

Wat is nu echt het probleem?

Klinkt bovenstaande bekend! Vast wel! Gefeliciteerd! Wij zijn allemaal mensen! De einde van de middag is een veelgehoord MM in mijn spreekkamer. En dit is logisch, want de maag is leeg en het lichaam vraagt om brandstof! Van lunch tot avondmaaltijd vol kunnen houden op 1 stuk fruit is niet realistisch. Er is meer brandstof nodig dan dat.

Hoe los ik het op?

Voor de loop van de middag heb ik 2-3 tussendoortjes klaar liggen om te pakken bij trek. Zo overbrug ik het gat van de middag. Een ervan is altijd een handje noten. Dit eet ik dan graag op weg naar huis op. Zo kan ik makkelijk beginnen met koken zonder te snaaien maar heb ik nog voldoende trek om van de warme maaltijd te genieten.

2. Een doordeweekse avond, vaak de donderdagavond

Ik werk van maandag t/m donderdag, vrijdag is mijn ‘mamadag’ waar ik voor de 2 madammekes zorg. De donderdagavond is de avond waarop ik merk dat ik hard heb gewerkt die week. Ik wil dan graag genieten van een film, serie of boek maar kan niet de concentratie ervoor vinden. Vaak ga ik dan ‘zoeken’ naar iets, en dat iets wordt geregeld de snoeppot.

Wat is nu echt het probleem?

Ik wil graag ontspannen maar heb nog vaak een rusteloze energie die ik niet goed kwijt kan. Mijn hoofd zit nog (deels) in de werkmodus terwijl mijn lijf moe is. Met het weekend in het vooruitzicht wil ik dit op de donderdagavond al ‘vieren’

Hoe los ik het op?

Op dit moment? Eigenlijk niet. Ik weet dat hardlopen mij helpt de energie eruit te lopen, maar met borstvoeding geven aan een baby van 3 maanden en een man die zelf zijn activiteiten heeft op die avond kan ik nu nog niet de deur uit.

Maar ik heb geleerd dat dit gevoel vanzelf weg zakt. Dus op de donderdagavond pak ik een extra kop thee, kijk korte filmpjes op Youtube en ga op tijd naar bed. Door deze avond ‘uit te zitten‘ en te accepteren dat ik mij voel zoals ik mij voel in plaats van te gaan snaaien kan ik snaaigedrag grotendeels afhouden en daarna goed in slaap vallen. Morgen is er namelijk weer een dag.

2. In het weekend tussen 14.00-16.00

Het weekend is het moment om kleine klusjes in en rondom het huis op te pakken. Afhankelijk van het weer gaan we met z’n viertjes even de deur uit. Kleine boodschap doen, poetsen, wasjes noem maar op. Na de lunch tussen 14.00-16.00

Wat is nu echt het probleem?

Ik drink te weinig! Op werkdagen staat altijd een  glas water naast mij op het bureau en ik pak meerdere koppen thee op een dag. In het weekend drink ik een stuk minder doordat ik met

Hoe los ik het op?

Een nieuwe gewoonte aanwennen door zo vaak mogelijk een glas water pakken wanneer het kan. Drink ik koffie? Glas water erbij. Poets ik de keuken? Even een glas water drinken. Doe ik de was? Een pitch stop in de baskamer voor een glas water. Gaan we de deur uit? Jas aan en dan een glas water. Lijkt het overkill? Niet echt want genoeg momenten vergeet ik toch wat te drinken. Maar over het algemeen drink ik meer dan ervoor dus ik ben op weg om hier een blijvende gewoonte van te maken.

3. Overdag na 2 nachten te korte nachtrust

Met een peuter van 3 jaar en een baby van 3 maanden oud heb ik soms meer gebroken nachten dan mij lief zijn. Ik merk dan vooral wanneer ik twee nachten achter elkaar slecht heb kunnen slapen ik ga zoeken naar zoet en weinig puf of ideeën heb voor een gezonde warme maaltijd. De verleiding is dan groot te kiezen voor iets gemakkelijks  met weinig werk.

Wat is nu echt het probleem?

Ik ben moe! En door die moeheid heb ik minder creativiteit en minder energie. Een logisch lichamelijk gevolg is dat ik dan naar zoet ga zoeken om ergens maar energie uit te kunnen halen. De suikerkick geeft een kleine oppepper waardoor ik het idee heb dat ik er weer tegenaan kan.

Hoe los ik het op?

Op het moment dat moeheid een rol speelt in mijn eetgedrag is er maar één echte oplossing: Slapen!

Ik heb daarom altijd wat ingevroren maaltijden voor mijn eigen gemak; een paar snel te bereiden maaltijden die we altijd lustten (risotto met tomaten en vis, gaat altijd op!) en als allerbelangrijkste: hoe leuk ik het ook heb, ik ga zoveel mogelijk op tijd naar bed omdat ik weet dat ik slechter om kan gaan met slaaptekort. Niet altijd leuk, maar zolang de baby een voeding nodig heeft moet het even zo zijn.

Hoe JIJ aan je MM kan gaan werken!

Wat mij ontzettend goed heeft geholpen is het stappenplan van Emotie-eten de Baas!

Op het moment van mijn MM waarin ik merk dat ik ga zoeken naar eten stel ik mijzelf de volgende vragen.

  • Wat voel ik op dit moment?
  • Wat is mijn daadwerkelijke behoefte?
  • Hoe kan ik mijn daadwerkelijke behoefte bevredigen?


Door hierbij stil te staan (en dit te blijven doen) en mijzelf dit af te vragen kan ik nu heel goed aanvoelen wat ik echt nodig heb. En door hiernaar te luisteren en mijn gedrag erop aan te passen kan ik feilloos de vinger op het probleem leggen EN het oplossen zonder eten te hoeven pakken.

En wil ik een keer toch snoepen? Dan doe ik dit ook, maar IK ben diegene die in controle is over de portiegroottes.

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.