•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Ik ga afvallen! Doe je mee? Deel 3 eetpatroon in kaart brengen (2 van 2)

Deel 1 werd snel veel en veel te groot. Vandaar de uitsplitsing in 2 delen. Deel 1 van 3 vindt je HIER.


We gaan door met mijn eetpatroon toen en nu. 

Wat deed ik - Lunch

Thuis leven in een koud seizoen betekende in mijn geval: tosti’s!

Ik at:

  • 4 snee volkorenbrood
  • Besmeerd met grasboter
  • Dubbel belegd met 48+ kaas (2x) en vleeswaren zoals katenspek, boterhamworst, schouderham of bacon
  • Buitenzijde besmeerd met mayonaise (wordt de tosti zalig knapperig van!)
  • Een beker kefir

Wat doe ik nu?

Tosti’s zijn nu beperkt tot 1x per week maximaal.


Mijn lunch nu ik weer aan het werk ben is:

  • 3 snee volkorenbrood
  • Besmeerd met grasboter
  • Beleg is meestal hartig, dus 48+ kaas (1-2x) en vleeswaren (1-2x) zoals kipfilet met mosterd of pesto, katenspek, boterhamworst of schouderham
  • Een beker kefir

Waarom pas ik dit (niet) aan?

Net zoals het ontbijt had ik meer behoefte aan eten maar werd de portiegrootte vervolgens een gewoonte. Ik kan prima met een snee minder (ik neem vaak wel 4 snee mee, waarvan 1 voor de middag)

Wat deed ik – Tussendoor middag

Dit was HET snoepmoment van de dag tijdens mijn verlofperiode! Een koekje bij de koffie (of 2, of 4) en later nog wat dropjes (ik was tijdens mijn laatste trimester verzot op Engelse drop en Heksenhiel).

Wat doe ik nu?

Ik bewaar een snee brood voor in de middag naast een stuk fruit en de ergste trek op weg naar huis los ik op met een handje noten op weg naar huis. Verder drink ik thee en water. Thuis pak ik soms nog 1 kop koffie.

Waarom pas ik dit (niet) aan?

De loop van de middag is te lang om op alleen een stuk fruit te kunnen doorkomen. Dus er is meer nodig om snaaigedrag tegen te gaan. Met bovenstaande kan ik dit dagdeel prima doorkomen zonder dat de warme maaltijd er onder te lijden heeft.

Wat deed ik – warme maaltijd

Een flink bord eten:

  • veel groenten
  • aardappelen, pasta, (risotto)rijst, maar ook bulgur, volkorencouscous of quinoa 
  • vlees, vis of vegetarisch

 Vervolgens vaak nog wat extra groenten bij trek.
Na afloop deel ik 2-3 mandarijntjes met mijn oudste dochter.

Wat doe ik nu?

Nog steeds hetzelfde.

Waarom pas ik dit (niet) aan?

Deze maaltijd is niet aangepast omdat er andere eetmomenten zijn waarin aanpassingen maken mij meer oplevert. Door de mandarijntjes kom ik vaak uit op drie porties fruit wat ik prima vind.

Wat deed ik - avonduren

Een grote bak (250-350 ml) volle kwark met rozijnen en later op de avond 1 of 2 grote (300 ml) glazen ginger beer of ginger ale.

Wat doe ik nu?

De grote bak kwark is een klein (150 ml) schaaltje geworden met nog steeds de rozijnen erdoor. De frisdrank is beperkt tot het weekend.

Waarom pas ik dit (niet) aan?

Ik realiseerde me dat ik vooral trek naar bubbels wanneer ik te weinig over de dag heb gedronken. Dit gebeurt vooral op de dagen dat ik thuis ben en dan ongemerkt minder drink vergeleken met een werkdag.
Dus deze aanpassing was snel op te lossen door dit te voorkomen met extra vocht.


De portiegrootte van mijn toetje spreekt denk ik voor zich. Eten in de avonduren probeer ik (doordeweeks) zoveel mogelijk te beperken omdat het aankomen in de hand werkt.

 

Volgende keer ga ik verder in op de moeilijke momenten van de dag waarop ik de neiging om te snaaien vaak blijf houden. Wat zijn jouw moeilijke momenten?

    Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.