•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

De diëtist gaat afvallen Deel 18 – Je bent moe, maar gaat niet slapen

Er zat een flinke interval tussen deze blog en de vorige.

Ik was zelf weg met vakantie; Lisa was daarna een paar weken weg dus ik had door de drukte geen tijd over voor een blog.

Je bent moe, maar gaat niet slapen

De vorige keer schreef ik over de effecten van stress op het kunnen afvallen. Vandaag wil ik het hebben over de effecten van te weinig slaap op het kunnen afvallen.

Want tijdens mijn vakantie (de eerste keer met een baby en peuter, beide voor het eerst op 1 slaapkamer in een vakantieappartement (O_O) ) merkte ik iets interessants bij me op:

Ook al was ik moe, toch ging ik later slapen dan ik normaal zou doen. Ik lag op tijd op bed, maar ik bleef maar met de smartphone in de weer waardoor ik veel te laat echt ging slapen.

 

En na een paar te korte nachten begon het me op te breken en realiseerde ik me:

Als ik zo door ga kom ik vermoeider thuis dan voor ik weg ging.

Wat is hier aan de hand?

En na wat nadenken (onder het uitwaaien aan zee) kwam ik tot de realisatie:

Ik stel het slapen uit, omdat ik behoefte heb aan alleentijd.

 

Herkenbaar?

 

Want hoe dol ik ook ben op mijn kinderen en man, als extraverte introvert laad ik mij op door alleen te zijn. En een drukke omgeving waarin altijd iemand aanwezig is en praat (lang leve de peuter, die is ECHT nooit stil) kwam ik minder goed toe aan mijn alleentijd.

 

Door deze ontdekking hebben we de laatste dagen van de vakantie iets aangepast waardoor ik vaker mijn alleentijd kon pakken. Ik ging alleen de boodschappen doen en ik kon wat kleine momentjes voor mezelf stelen.

Maar wat kun je doen als je zelf steeds maar weer je bedtijd uitstelt?

Omdat dat het eerste moment van de dag is dat je ECHT tot rust kan komen?

De oplossing:

 

Bewust op tijd naar bed gaan, ook al LIJKT dit ten koste te gaan van je alleentijd.

 

Waarom werkt dit?

Door het constante slaaptekort moet je jezelf de dagen door slepen. Je lichaam smeekt je om rust die je niet kan of wil pakken. In de avonduren geeft je lichaam het op en geeft een dot adrenaline vrij om dan maar te kunnen functioneren.

 

En jij denkt, hèhè, daar ben ik eindelijk weer.

 

Je blijft wéér te lang op de bank zitten (nu kan ik eindelijk bijkomen van de dag) en de volgende dag herhaald alles zich opnieuw.

 

Wat gebeurd er als je WEL op tijd naar bed gaat?

Na een paar nachten bijslapen wordt je uitgerust en fit wakker wanneer de wekker gaat:

 

  • Je bent alerter en je dagpatroon kost minder energie omdat je fitter bent. Onvoorzienigheden en stressbronnen kosten je minder energie omdat je reserves zijn aangevuld. 
  • Je bent uitgeruster bij thuiskomst. Wel moe van de dag maar niet omdat je de dag op je tandvlees door moest komen.
  • Je sluit de dag af met je partner / gezin en gaat tevreden op tijd naar bed.

 

Hoe is goed slapen van invloed op het afvallen?

Hoe meer uitgerust je bent, hoe meer in controle je bent van je beslissingen, maar ook ben je veel creatiever. Dus het is gemakkelijker om:

 

  • Verleidingen te weerstaan
  • Bedenken wat je gaat koken
  • Daadwerkelijk gaan koken i.p.v. te kiezen voor een afhaalmaaltijd
  • Je staat emotioneel sterker in je schoenen waardoor emotie-eten minder vaak kan voorkomen

 

Daarnaast zorgen ook verschillende hormonen ervoor dat je lichaam in de afvalstand staat en niet in de opslagstand, wat namelijk een effect is van (chronisch) slaaptekort.

 

Dus zit je vanavond op de bank? Zet de wekker om bewust eerder naar bed te gaan en kijk wat je dit al kan opleveren.

Succes en slaap lekker!

 

Wanneer meer hulp nodig is

Slaap je voldoende maar blijf je moe? Of merk je dat je wil slapen maar het inslapen en doorslapen maar niet lukt? Neem dan contact op met een slaapoefentherapeut bij je in de buurt.

Die kan je snel helpen patronen door te breken en je door te sturen als er mogelijk meer aan de hand is zoals slaapapneu of een slaapstoornis.

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.