•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

De diëtist gaat afvallen Deel 17 - Het effect van stress op kunnen afvallen

De laatste update was alweer een beste tijd geleden geweest. Er waren een paar andere blogs die die tussendoor kwamen. Ook ben ik gestopt met de borstvoeding dus de hormonen zijn weer in het gareel aan het komen. Ik merk ook dat het wegen minder belangrijk geworden is waardoor ik het geregeld vergeet.

 

Het moment van de waarheid!

De vorige keer woog ik 82,9 kg.

Nu weeg ik … 82,6 kg.

Nou dat schiet ook niet op zeg! Mijn gewicht is nu al meerdere maanden gelijk gebleven!

 

Wat is hier aan de hand?

In de praktijk is dit voor mij het moment om alles weer onder de loep te nemen.

 

Hoe gaat het bewegen?

 

Kan beter maar wekelijks sta ik minstens 1x in de sportschool en ik train hard want mijn conditie neemt goed toe. Zelfs de personal trainer was tevreden over de voortgang.

 

Hoe gaat het slapen?

 

De baby slaapt de meeste nachten door (yessss) maar ik moet ervoor waken dat ik niet te laat naar bed ga (dit wordt een ander blog)

 

Hoe gaat het eten?

 

Goed, maar ik merkte dat het Periodiek Vasten (PV) moeizamer gaat dan de vorige keer. Ik heb snel honger in de ochtend en de gewenningsperiode zou al voorbij moeten zijn.

 

Dus wat zie ik over het hoofd?

En toen realiseerde ik het mij opeens! Ik heb een paar stressvolle maanden achter de rug! Zonder er al teveel over uit te wijden: Alles is nu weer op de rit maar deze zomer hoef ik niet over te doen!

Dus waarom val ik niet af in kilo’s of centimeters? Waarom heb ik moeite met PV? Het is de chronische stress van de laatste periode!

 

Ik kan niet afvallen want ik heb een stressbuik!

 

Waarom kun je met stress niet afvallen?

Stress is een probleem voor ons lichaam. En het maakt niet uit of die stress komt van lichamelijke pijn (denk knieblessure), lichamelijk ongemak (te weinig slaap) of mentaal (help, ik krijg mijn werk niet op tijd af!). De reactie van het lichaam is gelijk: het gaat cortisol aanmaken.

Cortisol is simpel gezegd het stresshormoon.


Wanneer we cortisol in ons systeem hebben zitten dan is ons lichaam is staat van paraatheid. Hiervoor zorgt cortisol er ook voor dat onze bloedsuikerwaarden hoger worden en blijven om in die staat van paraatheid te kunnen blijven.


Maar wat gebeurd er wanneer je (langere tijd) hoge bloedsuikerwaarden hebt?


Je insuline aanmaak wordt getriggerd om de bloedsuikerwaarden naar een ‘normale’ hoeveelheid te verlagen.


Insuline is ook een vetopslaghormoon en op het moment dat deze actief is kan ons lichaam niet in de vetverbranding komen.


En wat doet cortisol ondertussen? Wéér die bloedsuikerwaarden omhoog proberen te krijgen voor de staat van paraatheid.

Dus bij chronische stress is dit wat continu in je lijf gaande is.


Veel mensen ervaren dan ook nog een grotere behoefte aan zoet(er) eten door zowel de cortisol als ook de insuline. Wat de cyclus van schommelende bloedsuikerwaarden ook in stand houdt.

 

Wat kun je aan (chronische) stress doen?

De stress verlagen op welke manier dan ook. Dus:

  • De stressbron aanpakken
  • De manier waarom je met stress omgaat aanpakken wanneer nodig
  • Ontspannen waar mogelijk en op welke manier dan ook (dus ook overdag!)
  • Goed slapen
  • Bewegen
  • Gezond eten en afblijven van bewerkte suiker

 

Wat doe ik nu anders? 

Voor nu heb ik PV losgelaten omdat dit averechts kan werken als je al veel cortisol in je systeem hebt zitten. Wel beperk ik het aantal eetmomenten op de dag en eet ik zo min mogelijk in de avonduren na 20.00. Ik let er verder op dat ik meer beweeg op de dag en mijn wekelijkse sportsessies pak.

Ik merk in de praktijk dat veel mensen denken dat stress een modeterm is geworden en te pas en te onpas wordt gebruikt. Dit is zeker zo in een aantal gevallen maar het is nooit ‘maar’ stress. Het heeft veel effect op je gezondheid en vooral chronische stress wordt flink onderschat.

GRATIS E-Book Verbeter je weerstand in 4 stappen

De Vezellijst

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.