•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

De diëtist gaat afvallen Deel 14 - Geen tijd of geen Prioriteit?

Weer tijd voor het wekelijkse weegmoment!

De vorige keer woog ik: 84,4 kg

Vandaag woog ik: 83,8 kg

 

Mooi!

De gewichtstoename van vorige keer was een eenmalige wobbel (geen officiële diëtistische term) OF de voedingsaanpassingen die ik heb gemaakt werpen hun vruchten al af! Volgende keer zullen we het weten!


In de afgelopen weken heb ik mijzelf erop betrapt dat het sporten wat aan het verwateren is. Waar ik eerder op de maandag al mijn sportmomenten heb ingepland, doe ik dit nu later of helemaal niet. Ook heb ik vaker geen tijd vrijgehouden voor het sporten waardoor ik consulten had gepland staan op mijn sportmomenten. OF ik had zoveel te doen dat ik door bleef werken.


Dus… heb ik geen tijd om te sporten?


… of is het niet (meer) mijn prioriteit?


Geen tijd hebben om te sporten is een veelgehoord excuus in mijn spreekkamer. Terwijl een hoop mensen enorm veel baat hebben bij het sporten.


En ik ook! Dus waarom doe ik het niet? Heb ik mijn motivatie verloren?

 

Wat is motivatie?

Motivatie om iets te veranderen in je leven (gezonder worden, afvallen, ander werk vinden) komt vanuit een verlangen of gevoel van noodzaak om te willen veranderen. Je hebt de noodzaak vanuit jezelf (intern) zoals “Als ik niet afval dan krijg ik Diabetes, en dat wil ik niet!”

En de noodzaak van buiten jezelf (extern) zoals “Als ik niet beter wordt dan hebben mijn ouders niemand om voor hen te zorgen”.


Er bestaat ook de DWINGENDE noodzaak: Ik MOET NU iets gaan veranderen!


Toen ik startte met sporten ervaarde ik de dwingende noodzaak. Ik kon de tijd vrijmaken en vrijhouden om te sporten omdat ik wel MOEST. Ik had tenslotte fysieke klachten. Door de zwangerschap en bevalling had ik het sporten nodig om conditioneel te herstellen.

 

Dus toen zag mijn motivatie er zo uit:

Wat levert het sporten mij op?                                              

Wat ‘kost’ het sporten mij?

1. Sterke spieren waardoor ik geen rugklachten krijg

en beide kinderen kan optillen

Tijd die ik er graag voor vrij plan

 

2. Een betere conditie waardoor ik mij energieker voel

over de dag en meer kan doen

 

3. Gewichtsafname waardoor mijn oude kleren

weer prettiger zitten

 

 

Nu, weken later, ben ik op dat punt aanbeland dat het is gelukt. Dus de dwingende noodzaak om te moeten sporten neemt af.

Motivatie veranderd, en dat is okee

Veel mensen denken die dwingende noodzaak nodig te blijven hebben. Het voelt tenslotte ook zo goed! Je doet het gewoon, Je voelt je er fijn bij en doorzetten maar! Dus wanneer deze afneemt zijn er genoeg mensen (jij ook?) die dan volledig de handdoek in de ring gooien. Het fanatieke sporten stopt, voedingsaanpassingen om af te vallen verwateren enz.

Ontzettend jammer, want het bereikte resultaat verdwijnt dan ook zo.


Dus hoe kun je motivatie vast blijven houden?

 

Wat levert het mij op?

Motivatie vindt je niet door te blijven zitten op de bank, maar in het gedrag wat je wil bereiken.


Dus zoek je de motivatie om te gaan sporten, dan zul je eerst moeten gaan sporten. Pas dan zul je opmerken wat het je oplevert waardoor je ermee door wil gaan.



Toen ik een paar weken minder had gesport (ik mocht o.a. 1 week niet naar de sportschool i.v.m. een verkoudheid) merkte ik dat mijn nachtrust minder werd. Ik kreeg moeite met inslapen. Ook merkte ik dat ik stijver werd in mijn gewrichten. Het deed niet zeer maar ik voelde mij onprettig in mijn eigen lijf.


Ik kon alleen maar concluderen dat het door stoppen met sporten kwam dat ik hier last van kreeg.

 


Dus ook al was mijn dwingende noodzaak afgenomen, er zijn andere motivaties voor in de plaats gekomen: Goed kunnen slapen en een soepel lijf!


Dus mijn motivatie ziet er nu zo uit:

Wat levert het sporten mij op?                                                                                                                                                                    

Wat ‘kost’ het sporten mij?

1. Makkelijker inslapen waardoor ik ook meer energie heb de volgende dag Tijd die ik ervoor vrij moet plannen ook al heb ik andere dingen

2. Een vorm van ontspanning waardoor ik beter met stressvolle momenten om kan gaan

 

3. Soepelere gewrichten waardoor ik makkelijker beweeg en met meer plezier beweeg

 

4. Gewichtsafname waardoor mijn oude kleren weer prettiger zitten

 
5. Een betere conditie waardoor ik mij energieker voel over de dag  
6. Sterke spieren waardoor ik geen rugklachten krijg en beide kinderen kan optillen  

 

Er zijn meerdere pluspunten bij gekomen! Waar ik mij eerder niet bewust van was maar die NU wel zwaar zijn gaan wegen. Zwaar genoeg om weer bewust de wekelijkse sportmomenten in te plannen!
En daar pluk ik de vruchten van door een betere nachtrust. Wist je trouwens dat je met goed slapen ook makkelijker kan afvallen?

 

Waarvoor heb je telkens maar ‘niet de tijd voor?’

Maak daar een voordelen / nadelenlijst van zoals je boven ziet. Zijn er punten in de voordelen kolom die voor jou een dwingende noodzaak zijn? Of voldoende meewegen in je dagelijkse leven dat je hier de prioriteit aan kan geven?


Door het op te schrijven creëer je een beter overzicht en wordt je met de neus op de feiten gedrukt: Ik heb wel de tijd, maar ik geef het niet de prioriteit.


 

In onze webshop vindt je in ons eigen startpakket diverse vragenlijsten en documenten die je kan gebruiken om je motivatie voor jezelf inzichtelijker te maken. Maak er gebruik van!

 

Wist je trouwens dat we meer GRATIS downloads hebben? Zoals deze Boodschappenlijst met seizoensproducten voor de zomer.

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.