•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

De diëtist gaat afvallen Deel 13 – Ik BLIJF maar zo MOE!

De blog van een paar weken geleden over moeheid had bij een hoop lezers een gevoelige snaar geraakt geloof ik? Wat veel opmerkingen zag ik langskomen!

Nu kan moeheid ook andere oorzaken hebben, dus voor deze blog leek het mij een goed plan om verschillende fysieke oorzaken toe te lichten.


Moeheid is namelijk een klacht die, zeker bij vrouwen, (veel te) snel op stress wordt gegooid.


Maar er zijn voldoende lichamelijke oorzaken van moeheid die je in je achterhoofd kan houden als je langer dan normaal moe blijft. Laat je dan niet wegsturen maar vraag om aanvullende (bloed) onderzoeken! 

1. Moe door voedingstekorten (bv. IJzer / Vitamine D / Magnesium / Vitamine B12)

Ik zie vaak genoeg in de praktijk mensen die denken dat wanneer je (relatief) gezond eet je geen voedingstekorten kan krijgen. En dat klopt ook in de meeste gevallen, maar wanneer de behoefte aan verschillende voedingsstoffen STIJGT door bv. een zwangerschap, ziekte, stress of domweg ouder worden ZONDER voedingsaanpassingen te maken..

..juist, dan krijg je voedingstekorten.


IJzer, vitamine D en B12 zijn eenvoudig te controleren op een tekort door middel van bloedprikken. Vraag wel de waarde na. Want bv. vitamine D moet boven de 50 nmol/l liggen. Meet je 51 nmol/l dan is dat nog steeds een tekort.


Magnesium is een stuk lastiger omdat je de magnesium in je bloed meet, en je moeheid komt van een magnesiumtekort in je cellen. Ik adviseer dan mensen om deze te gaan slikken. Binnen 1-3 weken zul je echt merken of je hier een tekort aan had.

2. Moe door ondervoeding

Met ondervoeding denk je dan al snel aan oude en zieke mensen. Maar heb je verschillende crash diëten gedaan en eet je weinig overdag dan is de kans groot dat je ook een vorm van ondervoeding heb.

Gezien ik de meeste vrouwen die in de praktijk komen om af te vallen adviseer om MEER te eten is de kans groot dat dit ook voor jou geldt.

3. Moe door chronische darmklachten

Heb je vaak last van diarree? Buikpijn? Of andere darmklachten die veel van je aandacht vragen? Altijd op zoek waar de WC is? Bang dat gas ontsnapt?

Dit vreet energie van je. Energie die je eigenlijk niet hebt omdat je darmen HET orgaan zijn die voedingsstoffen moeten opnemen.

Zijn je darmen dus al (langere tijd) van slag dan heeft de rest van je lichaam er ook onder te leiden.

4. Moe door insuline ongevoeligheid

Insulineongevoeligheid is een voorstadium van diabetes. Je lichaam kan niet meer goed de overstap maken van de koolhydraatverbranding naar de vetverbranding. Het gevolg: je snakt naar suikers maar bent na het eten ervan vaak niet vooruit te branden! En dan hebben we het nog niet over de gestage toename van je gewicht!

5. Moe door slaapapneu

Slaapapneu kan sluipend je leven binnendringen. Wanneer je langere tijd niet meer uitgerust wakker wordt trek dan aan de bel bij je huisarts en vraag om een doorverwijzing naar een slaapcentrum. Wanneer je snurkt is dit al een signaal van mogelijke slaapapneu.

Slaap je samen met je partner? Die kan controleren of je mogelijk ademstops hebt. Heb je twijfels, of slaap je alleen? Maak dan een opname met behulp van een app die reageert op geluid.

 

Heb je twijfels of een van deze punten voor jou van toepassing is? Met een voedingscheck door een diëtist kun je in ieder geval de rol van voeding uitsluiten / bevestigen. Maak bij twijfel ALTIJD een afspraak bij je huisarts!

Pakket: Emotie-eten de Baas intensief traject (3 maanden)

GRATIS E-Book Verbeter je weerstand in 4 stappen

Pakket 4: Gezonde leefstijl creëren

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.