•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

De diëtist gaat afvallen Deel 10 - Snel en gezond koken

Een gezonde maaltijd op tafel zetten als je er niet de energie voor hebt (of de tijd) kan een uitdaging zijn. In de praktijk zie ik veel mensen die dan kiezen voor (wat zij denken) een snelle maaltijd.

Vaak is dit dan een pasta- of rijstmaaltijd.


Niets mis mee! Maar wist je dat er maaltijden zijn die niet alleen gezonder zijn maar ook NOG sneller te bereiden zijn?


Hier mijn top 4 snelle warme maaltijd die ik graag maak wanneer IK de puf of tijd niet heb om in de keuken te blijven staan.

 

1. Gnocci

Ken je gnocci? Als je dit nog niet eerder hebt gemaakt, haal het in huis! Te vinden bij de houdbare pasta’s in de supermarkt.

Gnocci is een combinatie van aardappelen en bloem. Je hoeft dit maar kort (2-4 minuten) te koken. De gare gnocci komen dan boven drijven in de pan dus je hoeft ze alleen er uit te scheppen met een schuimspaan in de saus.


In de tussentijd ga je groenten roerbakken, 1-2 eetlepels pesto voor de smaak erbij en je bent klaar!

 

2. Peulvruchten

Thuis staat de kast vol met blikken peulvruchten. Kidneybonen, linzen en kikkererwten hebben we altijd op voorraad om zo snel een bonenschotel, soep of vegetarische maaltijd snel aan te vullen. Peulvruchten zijn geen groenten zoals veel mensen ze gebruiken, maar ze zijn zowel een aardappelvervanger (door de zetmelen en vezels) maar ook een vleesvervanger (door de eiwitten en ijzer).

Dus heb je het gehakt rul gebakken en de groenten (bv. pompoen) ook gaar? Trek een blik peulvruchten los, giet het af, verwarm het mee voor 5 minuten en klaar!

 

3. (Volkoren)Couscous

Couscous heeft zo’n 2-3 minuten nodig in een laagje gekookt water. Voeg er een half blokje bouillon eraan toe tijdens het garen. Bij het losroeren wat kaneel en een handje rozijnen en klaar!


Lekker met tomaten en aubergine.

 

4. Aardappelen

Ik denk dat de meeste mensen aardappelen veel werk vinden door het schillen en de kooktijd. Maar wanneer je de aardappelen al in kleine blokjes snijdt voor het koken dan kun je de kooktijd tot 5 minuten terugbrengen!


Kook een extra portie voor de volgende dag en bak deze op samen met kipstukjes of vegablokjes, , courgette en paprika.

 


Eet smakelijk!

De Vezellijst

GRATIS 8 stappenplan maaltijdsoep samenstellen

Pakket 4: Gezonde leefstijl creëren

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.