Diëtistenpraktijk Salus

 

Voeding- en dieetadvies

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Gebruik jij deze calorievrije Dikmakers?– Deel 3 van 5 - Andere hormonen

Dik zijn heeft nog steeds een stigma van luiheid, overeten en gebrek aan wilskracht.  Het is tenslotte je eigen schuld dat je te dik bent en dat afvallen niet lukt. Maar er zijn veel meer factoren die van invloed zijn op je gewicht dan alleen je eet- en beweegpatroon. Hoe word je dik zonder teveel te eten? Het gaat veel makkelijker dan je denkt!

We hebben een hoop hormonen die flink in de weg kunnen zitten als ze te weinig of teveel aanwezig zijn in ons lichaam. Ik ga het vandaag alleen over de belangrijkste 3 hebben.

Te weinig schildklierhormonen

De schildklier heeft invloed op de stofwisseling en de afbraak van vetreserves. Door een vertraagde werking zijn gewichtstoename, moeheid, koude handen, spierzwakte een paar van de klachten die mensen ervaren. 

Een vertraagde schildklier ontstaat bijvoorbeeld door een tekort aan jodium, een schildklierontsteking, medicatiegebruik of een zwangerschap.

Wat kun je vandaag al eraan doen?

Eet je minder dan 3 snee brood per dag? Je kan dan kiezen voor een jodiumsupplement of je gebruikt 1x per week zeewier voor voldoende jodium. 

Herken je de klachten van een vertraagde schildklier? Neem dan contact op met je huisarts om de waarden te laten controleren. 

De overgang

In de overgang vertraagt de stofwisseling als gevolg van een verandering in de hormonen oestrogeen, progesteron en testosteron. Dit komt omdat de eigen spiermassa moeilijker in stand kan worden gehouden als het bewegingspatroon niet verbeterd. Door de afname is spiermassa worden de nietgebruikte calorieën opgeslagen als (buik)vet.

Kom je binnenkort, of ben je nu in de overgang en pas je je voeding en bewegingpatroon niet aan dan zul je aankomen in gewicht.

Wat kun je vandaag al eraan doen?

Ben je een vrouw in of net uit de overgang? Dan is het zaak je eetgewoonten bij te stellen om verdere vetopslag te beperken. Krachttraining is een must om je spiermassa op peil te houden. Intervaltrainingen werken ook erg goed en kun je doen tijdens het wandelen.

Pas je voedingspatroon aan als je nog steeds eet alsof je 30 jaar bent. Je behoefte aan voedingsstoffen veranderd naarmate je ouder wordt dus zeer waarschijnlijk krijg je onvoldoende vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen binnen. Ook is de kans groot dat je naar verhouding teveel suiker binnenkrijgt.

Teveel insuline

Als je de aflevering van Dokters van Morgen nog niet hebt gezien over de rol van voeding bij diabeten dan zou ik snel deze gaan bekijken. Heb je niet veel tijd, skip dan naar 26 minuten, dan start de uitleg over wat voor voedingsaanpassingen de deelnemers moeten maken.

Het is steeds duidelijker aan het worden dat Diabetes Type 2 vooraf gaat door insulineongevoeligheid. Het lichaam reageert dan door meer insuline te maken.

Waarom is dit een probleem?

Insuline is onder andere een vetopslaghormoon die je vetverbranding blokkeert. En insuline blokkeert je verzadigingsgevoel waardoor je door wil blijven eten.

Dus door teveel insuline kan je lichaam niet afvallen EN kom je alleen maar aan in gewicht. Daarnaast heb je de neiging teveel te eten waardoor je ook weer aankomt in gewicht omdat wat je eet door de insuline weer wordt opgeslagen als lichaamsvet.

Wat kun je vandaag al eraan doen?

  • Heb je slanke armen en benen en een dikke buik?
  • Blijf je honger houden ook al heb je gegeten of heb je snel weer trek na een maaltijd?
  • Heb je de neiging om vooral voor zoet, rijst, pasta en brood te kiezen?

Dan ben je zeer waarschijnlijk insulineongevoelig!

De oplossing is om dan een goed uitgevoerd koolhydraatbeperkte voeding en leefstijl aan te passen. En doe dit met begeleiding voor een optimaal resultaat.

Heb je vragen n.a.v. deze blog? Neem contact met ons op of maak direct zelf een afspraak.

Postadres

Diëtistenpraktijk Salus
Noorder Koeslag 58
8131 VP Wijhe
0570-510074

Aangesloten bij

Kwaliteitsregister Paramedici
nvd.jpg

Voeg me toe!