•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Waarom calorieën tellen NIET werkt

Stel, je staat in de supermarkt met je boodschappen bij de kassa. De cassière doet haar ding en je wil contant betalen. Ze vertelt je het totaalbedrag in euro’s  en …

 

… je wil haar Amerikaanse dollars geven!

 

Ze kijkt naar je, naar het geld in je handen en wijst naar het totaalbedrag. Ze wil dat je euro’s geeft.

Je zucht diep, en biedt vervolgens het bedrag in Chinese Yen’s aan.

 

De cassière begint nu boos te worden. Je moet toch echt in euro’s betalen of je krijgt je boodschappen niet! Ze heeft wel meer te doen!

 

Mopperig geef je haar het bedrag, nu in euro’s,  die je ook op zak had. Wat een gedoe!

 

Raar verhaal?

Vindt je het vanzelfsprekend dat je in euro’s betaald? Maar waarom maak je dan deze fout als het gaat om calorieën?

Want wat doe je wanneer je wil afvallen?

Dan ga je calorieën minderen! Maar welke dan?

Want als calorieën voor geld staan, dan staan de verschillende munteenheden voor koolhydraten, vetten en eiwitten.

 

Dus als je wil afvallen en je besluit om je daginname met 500 calorieën te minderen. Waar kort je dan op?

 

De meeste mensen kiezen voor het minderen van vetten omdat hier per gram de meeste calorieën in zitten. Zo kom je sneller bij je doel tenslotte.

Dus in plaats van gewone chips kies je voor ovengebakken chips

 

Dit scheelt al best wat! 439 ipv 554 calorieën. Een besparing van 116, nog 384 te gaan!

Maar wacht! Kijk eens naar de samenstelling:

 

Van de gewone chips is de verdeling:

 

Gewone Chips   

 

Ovengebakken Chips  

 
Vetten 35 grammen            Vetten 13 grammen          
Koolhydraten             52 grammen Koolhydraten                  72 grammen
Eiwitten 5,7 grammen Eiwitten 5,8 grammen

 

Zie je het verschil? In vetten is het 22 gram minder maar in koolhydraten is het 20 gram meer!

 

Waarom is dit een probleem? Je bespaart tenslotte toch op de calorieën?

Het gaat niet om de calorieën, maar wat je lichaam ermee doet

Vetten, koolhydraten en eiwitten worden alle drie op verschillende manieren verwerkt door je lichaam.

 

Het belangrijkste om te weten is dat koolhydraten ALLEEN met hulp van insuline kunnen worden verwerkt door je cellen.

Maar insuline is OOK een vetOPSLAGhormoon. En wanneer je lichaam in de opslagstand staat… kan het NIET in de vetverbrandingsstand komen!

Dus teveel koolhydraten eten kan het afvallen juist tegenwerken. 

Dus daar sta je met je goed gedrag

Om deze reden lees je zoveel dat koolhydraatarme of keto diëten zo goed resultaat geven als het gaat om afvallen.

 

Omdat het lichaam veel minder koolhydraten hoeft te verwerken heeft het minder insuline nodig.

 

En daardoor komt het lichaam makkelijker in de vetverbranding. Maar afvallen is ook dan nog steeds niet vanzelfsprekend.

Hoe kan IK nu afvallen?

In plaats van calorieën tellen maar koolhydraten gaan tellen?

Afvallen is een samenspel van

  • vetten versus koolhydraten;
  • calorie inname en calorieverbranding;
  • stress en ontspanning;
  • vitamines, mineralen en
  • hormonen.

 

Elk onderdeel kan flink roet in het eten gooien. Dus wat doe je? Zelf blijven aanmodderen of schakel je hulp in?

 

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.