•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

De 4 belangrijkste fouten in het voedingspatroon van jongeren!

Dat jongeren nog wel eens gemakkelijk omgaan met hun voedingspatroon is inmiddels wel bekend. Jongeren zijn hierin niet geïnteresseerd of ze hebben te weinig kennis over goede voeding. Wist je dat slechts 45% van de Europese tieners hun ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) binnenkrijgt? In deze blog vind je 4 fouten die jongeren dagelijks maken als het op voeding aankomt!

Fout 1: Te veel verzadigde vetten 

Het merendeel eet te veel verzadigde vetten en te weinig onverzadigde vetzuren. Tekorten aan vitamine D, ijzer, foliumzuur en jodium komen veel voor. 75% van de jongeren heeft een gebrekkige zinkinname en 31% heeft te weinig beta-caroteen.

Een vitamine D-tekort verhoogt het risico op hypertensie of verkeerde bloedsuikerwaarden. Op de lange termijn is hierdoor zelfs de kans op osteoporose, metabool syndroom, Diabetes Mellitus 2 en hart- en vaatziekten aanwezig!

Wat kunnen jongeren hieraan doen? Voedingssupplementen in de vorm van vitamine D kunnen dit probleem verhelpen, hetzelfde geldt voor halvarine of vis. Zink en ijzer zijn eenvoudig aan te vullen met volkoren producten. Jodium is te vinden in brood en vis. Onverzadigde vetten krijg je binnen via vis, oliën of halvarine.

Wist je dat vitamine D ook goed is voor zwangere vrouwen?

Fout 2: Jongeren ontbijten te weinig

Hoe vaker jongeren ontbijten, hoe lager hun BMI is. Vaker ontbijten verbetert ook nog eens de inname van vezels, calcium, foliumzuur, ijzer, vitamine C en zink!

Uit onderzoek blijkt ook dat er een duidelijke relatie is tussen ontbijtgedrag en gedragsproblemen. Kinderen die zowel ontbijten als voldoende groenten, fruit en vis eten, hebben de minste kans op gedragsproblemen.

Enkele tips:

-         Een klein ontbijt is beter dan geen ontbijt. Heb je geen tijd? Drink dan een beker Goedemorgen of                 karnemelk. Een stukje fruit is natuurlijk ook goed.

-         Sta op tijd op en ga op tijd naar bed, neem de tijd om te ontbijten.

-         Lukt ontbijten echt niet? Zorg er dan voor dat je vaste eetmomenten hebt gedurende de rest van de             dag.

Wist je dat het vrij simpel is om groenten en fruit vers te houden?

Ontbijten is een gewoonte, het is moeilijk om gewoontes aan te passen. Hier vind je enkele tips.

Fout 3: Jongeren eten teveel 'slechte voeding' 

Onder 'slechte voeding' verstaan we onder andere: snacks, pizza's en hotdogs. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat het nuttigen van dit voedsel niet aan te raden is. Overmatige consumptie leidt zelfs tot een verhoogde kans op gedragsproblemen.

Fout 4: Jongeren drinken teveel frisdranken 

Frisdrank is een grote veroorzaker van overgewicht bij jongeren. Ook zorgt een consumptie van twee blikjes frisdrank per dag er voor dat de inname van eiwitten, calcium, magnesium en vitamine A beduidend lager is! Frisdrank is vooral slecht voor de sportprestaties.

Smaakwater, ranja, water, thee en koffie zijn een stuk gezonder!

Wil je toch fris drinken? Dan kun je het volgende doen:

-         Drink eerst een aantal glazen melk(producten), voordat je begint met het drinken van frisdrank.

-         Maak je eigen frisdrank door middel van smaakwater (een karaf water met stukjes fruit, dit zorgt voor           een lekkere en subtiele smaak).

-         Drink niet meer dan één glas fris per dag, drink met mate!

 

Heeft jouw kind een slecht voedingspatroon? Wil je graag weten hoe jouw kind een gezond eetpatroon kan krijgen? Neem dan contact op en vraag naar de mogelijkheden!

Postadres

Diëtistenpraktijk Salus
Noorder Koeslag 58
8131 VP Wijhe
0570-510074

Aangesloten bij

Kwaliteitsregister Paramedici
nvd.jpg

Voeg me toe!