•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Beweegspel 4: Vang je ontbijt

Aardappelen bij het ontbijt? Nee, dat is niet lekker. Maar wat hoort dan wel bij het ontbijt?
Beslis snel en ren naar de overkant.

 

Benodigdheden

Een grote open ruimte

 

Het spel

Alle kinderen staan aan één kant van de ruimte. Om de beurt rennen drie kinderen naar de overkant. Twee vangers staan in het midden. Elk kind is een voedingsmiddel. Deze voedingsmiddelen wijs je ze toe. De vangers moeten bepalen welke voedingsmiddel(en) bij het ontbijt hoort. Deze moeten ze vangen voordat ze de overkant bereiken.

 

Op jouw teken rennen de drie voedingsmiddelen naar de overkant. Hebben de vangers de juiste voedingsmiddelen voor het ontbijt gevangen, dan moeten twee nieuwe vangers in het midden staan. Hebben de vangers de verkeerde voedingsmiddelen gevangen, dan moeten ze blijven staan.

Verdeel bijvoorbeeld de volgende voedingsmiddelen over de drie renners (goede antwoorden zijn onderstreept):

 

Broodje kroket - kaas – chocolade

Mandarijn - cake – banaan

Aardappelen – havermoutpap - chocomel

Lolly – halvarine – shoarma

Glas halfvolle melk – mayonaise – yoghurt

Muesli ham – glas sinas

Volkorenboterham – spaghetti – tomatensoep

Hamburger – koekje – glas water

Sla – appelstroop – taart

Popcorn – komkommer – pizza

Magere kwark - loempia – thee

Cola – volkoren cracker - bosbessen

 

Achtergrondinformatie

Ontbijten brengt je spijsvertering op gang en helpt je concentreren. Het stilt je honger waardoor je minder snel wil snoepen of snacken later in de ochtend. En het is een goed moment om veel vezels binnen te krijgen. Volkoren boterhammen/crackers, muesli, fruit: allemaal vezelrijke producten waarmee je jezelf een goede start geeft.

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.