•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

De 4 gedachtefouten waarmee je jezelf tegenhoudt om blijvend af te vallen

In mijn werk heb ik het regelmatig over niet-helpende gedachten. Deze gedachten zijn onbewust en ingesleten. Hierdoor houden ze blijvend resultaat tegen. Ik heb de vier die ik het meeste tegenkom in mijn praktijk op een rijtje gezet samen met een helpend alternatief.

Welke herken jij?

1.       “Morgen begin ik...”

Of ‘maandag begin ik’ als variant erop. Uitstelgedrag ten top! Je kunt tenslotte elke dag ‘morgen beginnen’. Uitstelgedrag kan een signaal zijn van perfectionisme, teveel hooi op je vork nemen of gebrek aan motivatie.

...wordt ‘Ik begin’

Onderzoeken waardoor je uitstelgedrag vertoont is stap één. Is het perfectionisme? Afvallen lukt ook als je het goed genoeg doet. Teveel hooi op je vork? Dan is het ongeacht je doel goed om hier verandering in te brengen. Gebrek aan motivatie? Waarschijnlijk ligt je motivatie op korte termijn plezier.

2.       “Ik wil wel, maar ik heb het gewoon zo druk...”

Laten we een kleine oefening doen: pak een papier (kladblok, achterkant envelop o.i.d.) en een pen en schrijf voor jezelf je Top Vijf Belangrijkste Dingen In Jouw Leven op. Familie, kinderen, werk, hobby’s, wat jij maar wilt.

Ga vervolgens opschrijven waar en hoeveel tijd je op een dag (slaap dus niet meegerekend) aan besteedt. Werk, huishouden, smartphone enz.

Vergelijk nu deze twee lijsten. Hoeveel tijd krijgt jouw Top 5?

Waarschijnlijk niet veel, of zelfs helemaal niets. Dat is slikken. Want als je echt wil, dan werk je eraan.

...wordt ‘ het is niet mijn prioriteit nu’

Het is mogelijk dat je door omstandigheden (nog) niet kan werken aan je eigen gewicht. En dit is prima als het van tijdelijke aard is. Kijk welke kleine aanpassingen je nu al wel kan maken en wanneer je wel vol aan kan gaan werken. Plan dit in dan ook je agenda.

3.       “Ik haal het in huis voor de visite...”

Hoe vaak haal je koeken in huis voor ‘de visite’ en hoe vaak eet je het vervolgens zelf op? Komt dit (bijna) wekelijks voor?

...wordt ‘ik haal het in huis voor mijzelf’

Accepteer dat jij diegene bent die het op eet. Wil je dit? Haal het dan niet in huis. Meestal weet je wel wanneer iemand langs komt. Heb je toch onverwachte visite? Hoe zou jij reageren als je bij een vriendin langs  gaat en ze heeft niets voor bij de koffie? Hoeveel vriendschappen heb jij stopgezet om deze reden?

4.       “Ik ben niet gedisciplineerd genoeg...”

Alternatieven zijn: ‘Ik ben te zwak’ of ‘Ik heb geen wilskracht’ of ‘ik vind zoveel lekker’. Perfectionisme of een onjuist idee van wat nodig is om af te vallen zijn vaak de oorzaak hiervan.

..wordt ‘Ik doe wat bij mij past’

Vraag je af waarom die discipline zo moeilijk is. Heb je een duidelijk doel voor ogen? Heb je een duidelijk idee wat je moet doen om af te vallen? Ben je mogelijk te streng voor jezelf? Wat is realistischer?

 

Kom je er zelf niet uit? Heb je meer hulp nodig? Je bent van harte welkom om langs te komen. Twijfels? Maak gebruik van het gratis kennismakingsgesprek. Daarna besluit je of je verder gaat met mij.

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.