•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Nog 3 vragen die je jezelf moet stellen voor je op de weegschaal gaat staan

Een van mijn favoriete blogs die ik heb geschreven is getiteld '9 vragen die je jezelf moet stellen voor het wegen'. We zijn alweer meer dan 3 jaar verder en het is tijd voor een update.

WAT wil je wegen met het wegen?

Ons lichaam bestaat uit botten, ingewanden, spiermassa,  vocht en vetmassa. De eerste 2 zullen altijd gelijk blijven (tenzij een lichaamsdeel moet worden geamputeerd); je spiermassa kun je licht beinvloeden maar alleen bij intensief sporten zal het meer dan 1-2 kg toename worden in 1 maand tijd (voor een vrouw); je vochtgehalte zal schommelen afhankelijk van je vochtinname, zoutgebruik en hormonen. Dan blijft je vetmassa over. Dit is waar het om gaat bij het afvallen! Dit is dus wat je wilt wegen.

Maar wat als je meer gaat sporten voor een marathon? Dan zal je energievoorraad in je spieren toenemen. Je vochtgehalte zal ook stijgen (omdat water nodig is om de suikers op te slaan in je spiercellen) en je ziet op de weegschaal dat je in gewicht aankomt. Maar je vetmassa? Die zal zijn afgenomen maar is verdoezeld door je energieopslag.

Dus wat doe je?

Ga centimeters meten! Neemt de omvang van bv. je taille af, dan kan dit alleen komen omdat je vetcellen op die plek worden geleegd. Spieropbouw werkt liftend, dus ook dan zal je omvangmetingen afnemen (m.u.v. je kuiten).

Je kan ook een goede bio-impedantiemeting laten doen door Maureen in Sportcentrum Tijenraan.

Waar staat dat getal voor?

Dus je bent bezig met afvallen: je let op wat je eet, sport meer en na een week bikkelen ga je wegen... en het resultaat valt je vies tegen! Gefrustreerd ga je door maar het voelt niet zo goed als in het begin.

Waarom laat je dat getal zoveel  invloed op je hebben???


Vergelijk je deze meting met wat je vroeger had bereikt? Viel je toen sneller af dan nu? Dan heb ik nieuws voor je: je bent niet meer van die leeftijd. Je zal naarmate je ouder wordt langzamer afvallen met dezelfde inzet. Je kan hier boos om worden maar het is wat het is.


Of had je gehoopt op een goed resultaat als beloning voor je inzet? Je moet je dan afvragen of je niet te streng bezig bent. Want (te)veel moeite hebben met volhouden zie ik als een teken dat je op de verkeerde manier bezig bent.

Wat zal de weegschaal NOOIT kunnen wegen?

Dus je bent een paar weken goed bezig met eten, bewegen en je hele leefstijl aan te passen. Je stapt op de weegschaal en... je had meer resultaat verwacht.

Maar het maakt je niets uit.

Want je voelt je fantastisch!

De weegschaal is en blijft een dom ding dat alleen weegt wat erop gaat staan. Inclusief eten in de maag en darmen, een volle of lege blaas, vocht in de benen omdat je binnenkort ongesteld moet worden en de kleren aan je lijf. Maar het zal nooit iets kunnen zeggen over hoe je je voelt. Je fitheid, energie en welbevinden zijn lang niet zo sterk verbonden met je gewicht dan je denkt. Denk je dat je 20 kg moet afvallen voor je je beter voelt? De kans is groot dat je je al met 5 kg al verbetering zal merken!

Blijf je moeite hebben met de weegschaal? Merk je dat dat ding toch teveel je dag beïnvloed? Kom dan vooral langs! Wij kunnen je verder helpen om dat ding weer te laten zijn waarvoor het bedoeld is: een simpel hulpmiddel, niet meer en niet minder.

 

Update 2020: We zitten nu ook op YOUTUBE!

 

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.