•  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

3 simpele ‘eetregels’ om de gezonde keuzes probleemloos vol te houden

Eén van de vragen die ik zo goed als dagelijks in de spreekkamer stel aan mensen is:

Hoe kun je het jezelf zo makkelijk mogelijk maken?

Of varianten hierop zoals:

Hoe maak je gezonder eten makkelijker voor jezelf?

Hoe maak je het volhouden van de veranderingen makkelijker?

 

Want mensen kunnen het zichzelf toch moeilijk maken!

Torenhoge verwachtingen van zichzelf hebben zoals: ALTIJD vers en dagelijks koken; je hele eetpatroon in 1x volledig omgooien; 5x per week sporten in de sportschool naast het hebben van een voltijd baan en schoolgaande kinderen en ga zo maar door.

 

Het gevolg is in de meeste gevallen dat dit niet langer dan 2-3 weken vol te houden is met teleurstelling in jezelf als gevolg. Waarom kan ik het niet volhouden?

Dan dan stel ik de vraag: maar hoe maak je je het jezelf makkelijker?

Waarom dagelijks vers koken als je ook een zelfgekookte maaltijd in kan vriezen voor de volgende week? Waarom alles in 1x anders willen doen als je het ook in een paar weken, eetmoment voor eetmoment kan aanpassen? Waarom 5x per week naar de sportschool wanneer je wandelen en buiten spelen met de kinderen veel leuker vindt?

 

Vaak komt het er op neer dat veel mensen gewend zijn aan de Alles-of-niets-regel. De naam zegt het eigenlijk al: je gaat volop in de te maken veranderingen, maar een (kleine) tegenslag kan voldoende zijn om volledig terug te vallen in de oude patronen.

 

Voor die groep zijn de volgende Eetregels om te leren toe te passen om zo de Alles-of-niets-regel om te buigen naar een Eetregel die meer resultaat geeft met minder moeite.

 

De 80-20 - regel

 

Als 80% van wat je eet goed is voor je lichaam, dan hou je 20% over voor ‘eten voor je ziel’.

 

Eten voor je ziel zijn de snacks en tussendoortjes waarvan we allemaal weten dat ze niet gezond zijn, maar je kunt er toch zo van genieten! Dit is voor iedereen natuurlijk anders, dus de invulling ziet er verschillend uit: een koekje bij de koffie? Brie als beleg? Een luxe toetje of een uitgebreid kaasplankje in het weekend?

 

De 5-2 - regel

 

Als je vijf dagen in de week het goed doet, dan kun je op 2 dagen in de week de teugels laten vieren.

 

Dit is een variant op de 80-20 regel waarbij de nadruk meer wordt gelegd op een balans tussen de doordeweekse (werk- / school) dagen en het weekend. In het weekend vinden meer bijzonderheden zoals feestjes en verjaardagen plaats. Door dan doordeweeks het aantal extraatjes te beperken ontstaat een gezonde balas warbij ruimte blijft om ‘mee te doen’.

 

 

De ‘Is dit het mij waard?‘ - regel

 

Persoonlijk mijn favoriete regel. Want er wordt je zoveel aangeboden aan traktaties op het werk, hapjes op een feestje en dan hebben we het nog niet gehad over de 200 beslissingen m.b.t. eten die je op dagelijkse basis maakt. Supermarkten en andere winkels die ons proberen te verleiden om zoveel mogelijk te komen. En tel daarbij op de drukke leefstijl die we hebben met allerlei prikkels om ons heen die onze aandacht opeisen. Een moment om stil te staan en je af te vragen waar je behoefte aan hebt zijn steeds schaarser aan het worden.

 

Jezelf dan de vraag stellen ‘Is dit het mij waard?’ kan dan zorgen voor een klein momentje van bezinning waar je eerder direct ‘Ja’ zei zonder na te denken. Je wordt door deze vraag langzaam aan steeds kritischer in je keuzes zonder het gevoel te hebben jezelf iets te ontzeggen. Integendeel: je merkt op dat je veel minder moeite hebt om eten te laten liggen, zonder er ook maar een tel langer over na te blijven denken!

Als je deze site wilt gebruiken dan accepteer je automatisch onze (calorievrije) cookies.